درخواست افغانستان از پاکستان برای نابودی خطوط تامین طالبان

درحالی که گزارش‌ها از اقدام طالبان برای بستن گذرگاه «اسپین بولدک» در مرز مشترک افغانستان با پاکستان حکایت دارد، کابل از اسلام‌آباد برای نابودی خطوط تامین شبه نظامیان طالبان و زیرساخت‌های آنان درخواست کمک کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی روز شنبه از تعلیق هرگونه تردد غیرنظامیان در مرز چمن واقع در ایالت بلوچستان به عنوان گذرگاه مشترک مرزی با افغانستان (اسپین بولدک) خبر داده و اعلام کردند که طالبان با بستن این گذرگاه مرزی خواستار لغو شرط روادید پاکستان برای افغانی‌ها شده است.

این درحالی است که در جریان نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل برای بحث و بررسی اوضاع افغانستان، نماینده دولت کابل از اسلام‌آباد خواست تا نقش خود را برای جلوگیری از پیشروی طالبان در افغانستان ایفا کند.

«غلام اسحاق زی» نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل طی سخنانی در نشست شورای امنیت تاکید کرد که کابل از اسلام‌آباد برای نابودی زیرساخت‌های طالبان و خطوط تامین آنان در افغانستان درخواست کمک می‌کند.

وی خواستار تسریع تلاش‌های دیپلماتیک، سیاسی و افزایش فشار از سوی جامعه جهانی برای جلوگیری از حملات طالبان شد و افزود: جهان نیاز به انسجام برای کمک به حل بحران افغانستان دارد و برای این مهم باید اختلافات را کنار بگذاریم.

نماینده دائم دولت کابل با اشاره به دیدار اخیر سران پاکستان و افغانستان در تاشکند و اهمیت توافقات دو کشور برای حرکت به سمت جلو، اظهار داشت: ما از اسلام‌آباد می‌خواهیم تا برای نابودی مواضع طالبان، خطوط تامین و زیرساخت‌های آنان به افغانستان کمک کند و برای تاثیر بیشتر مبارزه علیه تروریسم به یک سازوکار مشترک برای بررسی و نظارت این همکاری‌ها ملحق شود.

درخواست نماینده افغانستان از پاکستان درحالی عنوان می‌شود که روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر به ویژه همزمان با تشدید بحران در افغانستان با خروج نظامی آمریکا با تنش‌های جدی همراه شده و دو کشور یکدیگر را به کارشکنی در همکاری متهم می‌کنند.

به گزارش منابع پاکستانی، گروه طالبان گذرگاه مشترک مرزی اسپین بولدک-چمن را تعطیل کرده و این باعث گرفتاری صدها شهروند دو کشور در هر دو سوی مرز و تعلیق فعالیت‌های تجاری میان پاکستان و افغانستان شده است.

اسلام‌آباد نگران سلطه احتمالی طالبان بر افغانستان است و بارها بر موضع خود برای راهکار سیاسی جهت توقف درگیری‌ها در این کشور همسایه تاکید کرده است.

مشاور امنیت ملی پاکستان در جریان سفر اخیر خود به آمریکا طی کنفرانس خبری در واشنگتن اعلام کرد: اسلام‌آباد سلطه نظامی و زرومندانه طالبان در افغانستان را هرگز نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید