دبیرکل ناتو احتمال وقوع عملیات‌های مشابه افغانستان در آینده را رد نکرد

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه باید از عملیات نظامی در افغانستان درس گرفته شود در عین حال وقوع عملیات‌هایی مشابه آن را در آینده معنادار دانسته و رد نکرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، “ینز استولنبرگ”، دبیرکل ناتو در مقاله‌ای که در روزنامه “دی ولت” آلمان چاپ شده است با وجود تسخیر سریع افغانستان توسط طالبان و تحولات اخیر در این کشور در آینده هم عملیات های نظامی مشابه این عمایات را از طرف ائتلاف غربی معنادار خواند.

وی تاکید کرد: افغانستان آخرین بحرانی نیست که در آن آمریکای شمالی و اروپا مشترکا با کمک ناتو باید در آن وارد عمل می شدند. همیشه کسانی وجود خواهند داشت که بخواهند به ما آسیب برسانند.

دبیرکل ناتو اعلام کرد: عملیات نظامی اساسا آخرین ابزار و گاهی اوقات تنها پاسخ معقول است.

دبیرکل ناتو عملیات نظامی در افغانستان را ماموریتی طولانی و دشوار ارزیابی کرد که قربانیان زیادی داشته و هزینه های بالایی به بار آورد. وی در عین حال از موفقیت هایی در این عملیات سخن گفت.

وی تاکید کرد: ماموریت ناتو این بود که القاعده را به صورت قابل توجه تضعیف کند و مانع از این شود که افغانستان به پایگاهی برای تروریست هایی که قرار است به ما حمله کنند تبدیل شود. از 11 سپتامبر هیچ حمله تروریستی برنامه ریزی شده از طرف افغانستان در کشورهای ما وجود نداشته است.

دبیرکل ناتو گفت: با این همه ائتلاف نظامی ناتو تحقیقات جامعی را درباره عملیات افغانستان آغاز کرده است.

استولنبرگ تاکید کرد که وقایع هفته های اخیر در افغانستان برای افغانها غم انگیز بوده و برای همه آن هایی که از آن ها حمایت می کردند تکان دهنده بود. وی افزود: بسیاری مسائل سخت درباره این عملیات ناتو وجود دارد که باید صادقانه به آن ها پرداخته شود و ما باید از آن ها درس بگیریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید