خلیلزاد: هنوز در افغانستان کار نیمه ‌تمام داریم

نماینده ویژه مستعفی آمریکا در امور افغانستان، با اشاره به قدرت‌گیری طالبان در ماه اوت گفت که آمریکا هنوز در افغانستان “کار نیمه‌تمام دارد.”

به گزارش ایسنا، زلمای خلیلزاد، نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان که کتابی با عنوان “نماینده: از کابل تا کاخ سفید، سفر من در دنیای پر تنش” نوشته است، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز، با اشاره به توافق طالبان با آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، گفت که آن توافق، بر پایه شروطی بود که برخی از آن‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند.

او گفت: طالبان آن (شروط را) اجرا نکرده‌ است و ما می‌خواهیم آن‌ها در قبال این توافقات پاسخگو باشند… من طرفدار آن بودم که به جای خارج کردن نیروهایمان، باید طالبان را برای مذاکره و دستیابی به توافق بر سر اجرای بخش‌های باقی‌مانده در ارتباط با تروریسم و ایجاد یک دولت گسترده، تحت فشار قرار دهیم.

خلیلزاد گفت که نگران است که “ما، رو برگردانیم و آنچه برای حفاظت از منافع آمریکا در افغانستان لازم بود انجام ندهیم.”

فروپاشی دولت طالبان، زخم تروریسم را چرکی‌تر خواهد کرداو استدلال کرد که اگرچه دولت جو بایدن، رییس جمهور فعلی آمریکا، “نگران” مبارزه با تروریسم است، اما اگر افغانستان تحت سلطه طالبان، از هم بپاشد، (زخم تروریسم) در محیطی بدون دولت، چرکی(تر از قبل) خواهد شد. او گفت که دولت بایدن با طالبان مذاکره نمی‌کند چرا که آن را یک گروه تروریستی تلقی می‌کند.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که طالبان “خواهان عادی شدن روابط” با آمریکا و “رفع انسداد دارایی‌های افغانستان” است.

خلیلزاد همچنین با تایید گزارشی مبنی بر اینکه طالبان، “طی توافقنامه خروج (آمریکا)”، در واقع به آمریکا اجازه داده است تا “کابل را امن کند”، تصریح کرد که ژنرال فرانک مک‌کنزی، در نشستی در دوحه قطر گفت که “دستور” او، نه برای امن کردن کابل، بلکه برای خارج کردن تقریبا ۲۵۰۰ آمریکایی باقی‌مانده در آنجا بود.

این فرستاده سابق آمریکا گفت که بایدن، خروج زمان-محور را به جای خروج شرط-محور ترامپ انتخاب کرد. خلیلزاد نگرانی‌ها درباره حمله القاعده یا داعش به آمریکا در آینده نزدیک را بی‌مورد دانسته و گفت که طالبان تا کنون به تعهدات خود پایبند بوده‌ است؛ تعهداتی مبنی بر اینکه “اجازه توطئه و برنامه‌ریزی علیه آمریکا از سوی القاعده و سایر گروه‌ها را نخواهد داد.”

خلیلزاد در پاسخ به سوالی درباره “حمله داعش”، که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در کابل شد و “حمله سوریه”، گفت اگرچه تروریسم همچنان یک مشکل است، اما آمریکا چالش‌های بزرگ دیگری از جمله قدرت گرفتن چین دارد.

وی در انتها افزود: زمانی که ما اطلاعات (تروریست‌ها) و اهداف (آن‌ها) را در اختیار داریم، اگر نیروهای همان منطقه (افغانستان) کاری انجام ندهند، ما، خود باید دست به اقدام بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید