خطیب‌زاده: مدتهاست بین ایران و آمریکا گفتگویی نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مدتهاست بین ایران و آمریکا گفتگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام دیگر تماس یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

مدتهاست بین ایران و آمریکا گفتگویی نبوده است

سخنگو در ابتدای صحبت‌هایش در خصوص مذاکره دوجانبه با آمریکا در کشور ثالث گفت: بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیمی وجود نداشته است.

آمریکا به‌عنوان ناقض قطعنامه 2231 غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاشش را کرده است برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه را ضد مردم ایران اعمال کرده است و تلاش کرده مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان  در این زمینه زیاده‌روی کرده که نه‌تنها کشورهایی را که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را نیز تنبیه کرده است. تا موقعی که این واقعیت‌ها به‌روی زمین تغییر نیابد در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار نخواهد شد، لذا ایران و 1+4 گفتگو می‌کردند.

اتحادیه اروپا هم باید از بی‌عملی خارج شود و خود را به بازیگر کنشگر و فعال بودن نزدیک کند.

ایران و 1+4 بیش از همه متقاضی این هستند که آمریکا نیت خود را اثبات کند و آن با ارائه تضمین‌های درست است. آمریکا تا امروز خود را خارج از دایره ارائه دیده است و تصور دارد که پلیس دنیاست، تنها در حالتی بازگشت آمریکا را می‌پذیریم که مطمئن شویم بازگشتش قطعی است.

اگر آمریکا روزی که به وین‌ می‌آید با برنامه اجرایی درست بیاید و سیاست قبلی خود‌ مبنی‌ بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ را کنار بگذارد و انرژی و وقت دیگران را تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یکجا و مؤثر تحریم‌ها می‌تواند سریع اتفاق بیفتد، منتظر عمل واشنگتن هستیم.

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردن‌کشانه با نقض بدیهیات حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد. نسبت آمریکا با برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تلاش کرده این توافق بین‌المللی مورد تأیید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و تلاش کرده است دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند. اگر سیستم سیاسی آمریکا دچار آلزایمر شده است لازم است به آنها گفته شود چه‌کسی از توافق خارج شد.

ایران با صبر راهبردی یک‌ساله تمام تعهدات خود را انجام داد و بعد از بی‌عملی اروپا برخی اقدامات جبرانی را انجام داد و آمریکا همه را می‌داند.

برخی اظهارات تکراری و به‌تعبیر دقیق‌تر بی‌روح و نخ‌نما شده است. آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و بهتر است به‌جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها بیفتد تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را ایجاد کند و بداند اقدام درست را جامعه جهانی با آغوش باز خواهد پذیرفت.

اگر فقط یک دلیل برای به نتیجه نرسیدن گفتگوهای وین باشد، همین اظهارات متناقض آمریکایی‌ها است، از یک طرف سیاست فشار حداکثری را ادامه می‌دهند و از طرفی از رفع تحریم‌ها حرف می‌زنند. رفع تحریم‌های غیرقانونی، این‌همه پیچیدگی، مقدمه و مؤخره و آوردن لیست سبز و زرد و قرمز نیاز نداشت.

تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، مرتبط با برجام است.

آمریکا بهتر می‌داند که تنها گزینه‌اش عمل به قانون و احترام به حقوق ملتهاست. آمریکا و طرف‌های دیگر هم توانمندی‌های ایران را می‌دانند. آنها که این حرف‌ها را می‌زنند و حتی خودشان هم در دلشان به آنها می‌خندند، بهتر است از منطق جنگ‌طلبانه فاصله بگیرند.

گفتگوهای ما در وین قبل از پایان نوامبر نهایی می‌شود.
ما و چین گفتگوهای نزدیکی داریم و تاریخ آن ان‌شاءالله این هفته اعلام می‌شود.

امور مربوط به ایران در آژانس توسط غایبی پیگیری می‌شود

وی در خصوص درخواست گروسی برای ملاقات دکتر امیرعبداللهیان گفت:  روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای است. سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارند  و اگر سفری تنظیم شود اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، تنظیم خواهد شد. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند، آقای امیرعبداللهیان حتما گروسی را می‌بیند و منعی برای این قضیه وجود نداشته و نخواهد داشت.

فعلاً امور مربوط به ایران در آژانس توسط کاردارمان آقای غایبی پیگیری می‌شود. تلاش خواهد شد که پروسه معرفی نماینده جدید ایران در آژانس به‌زودی انجام شود.

اسرائیل به‌خوبی از توانمندی ایران آگاه است

خطیب‌زاده در خصوص اختصاص بودجه 1.5 میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:  تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم. ذات این رژیم بحران‌آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی است. رژیم اشغالگر قدس به‌خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند، و هم می‌داند که ایران درباره امنیت خود مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد ما‌ تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم، لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده است و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

 گفتگوهای ایران و عربستان| کنار مردم یمن و دوستانمان ایستاده‌ایم

وی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: گفتگوهای ما‌ با عربستان درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای است، و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم. ریاض می‌داند سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها اثر خود را مدت‌هاست از دست داده است. ما کنار مردم یمن و دوستانمان ایستاده‌ایم. گفتگوهای ایران و عربستان جدی و شفاف است، این‌که به کجا برسیم به جدّیت طرف مقابل برای عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای بستگی دارد.

نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: طی دو هفته آینده نشست سفرای ایران در کشورهای همسایه را خواهیم داشت و بیشتر درباره دیپلماسی همسایگی صحبت خواهیم کرد.

حق‌آبه هیرمند

خطیب‌زاده در خصوص حق‌آبه هیرمند گفت: ‌آنچه به عنوان قرارداد هیرمند شناخته می‌شود، مربوط به سال 1351 است و هیچگاه این موارد با آمدن و رفتن هیأت حاکمه و دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به تعهدات خود به ویژه براساس بند 3 قرارداد پایبند نبودند.

نهاد مسئول و اجرایی قرارداد، کمیساران عالی آب هستند که وزارت نیرو از سوی ایران مسئولیت داشته و همواره پیگیری کرده و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به اندازه دولت افغانستان در گذشته و نظام‌های قبل از آن متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که اینها اجرایی شود و این موضوع پیگیری خواهد شد.

برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن

سخنگو همچنین در خصوص برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن گفت: گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشورها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تأسف برانگیزتر این است که با پول برخی مقامات کشورها را تشویق به سخنرانی می‌کند. هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند.

تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان تمام شده و گاهی از آنها سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند. شرم آور است که برخی از آنهایی که در این گروهک هستند علیه مردم خود اقدام می‌کنند.

هر عضوی از این گروهک ورشکسته  توبه و به آغوش مردم برگردد زندگی عادی را تجربه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید