تنش احتمالی رئیسی و اصولگرایان بر سر برجام

اگر روحانی در احیای برجام موفق نشود اقدام احتمالی رئیسی برای ازسرگیری مذاکرات با امریکا بر سر توافق هسته‌ای ضربه‌ای ایدئولوژیک به پایگاه حمایتی او در میان اصولگرایان خواهد بود چرا که آنان مخالف توافق هسته‌ای و هرگونه تعامل با امریکا هستند”.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز منابع آگاه به “میدل ایست آی” می‌گویند پیروزی “ابراهیم رئیسی” در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران باعث قطبی شدن فضا در اردوگاه سیاسی اصولگرایان و تعمیق شکاف و اختلاف میان آنان خواهد شد.

 سایت تحلیلی “میدل ایست آی” در گزارشی با اشاره به این که ریاست جمهوری رئیسی احتمالا مقدمه‌ای برای ایجاد اختلافات در اردوگاه اصولگرایان خواهد بود می‌نویسد: “انتظار می‌رود اولین درگیری میان رئیسی با “محمدباقر قالیباف” رئیس مجلس رخ دهد که پیش از انتخابات ریاست جمهوری درگیری پنهانی با رئیسی داشت.

کم‌تر از دو ماه پیش مشخص نبود که چه فردی نامزد نهایی اصولگرایان برای ریاست جمهوری خواهد شد و اصولگرایان به دو دسته تقسیم شده بودند و هر گروه سعی در شکست دادن گروه دیگر داشت.

منابع آگاه می‌گویند اختلاف‌نظر میان اصولگرایان بر سر انتخاب قالیباف یا رئیسی به عنوان نامزد اردوگاه اصولگرایان بود. در نهایت، بدان خاطر که رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ میلادی ۱۶ میلیون رای کسب کرده و در سالیان اخیر به دلیل ریاست قوه قضائی مقبولیتی درون اردوگاه اصولگرایان بسیار بیش‌تر از قالیباف کسب کرده به عنوان نامزد مطرح شد.

منابع آگاه می‌گویند تیم قالیباف تمام تلاش خود را انجام دادند تا مانع از نامزدی رئیسی برای انتخابات شوند یا دست‌کم مانع بزرگی پیش پای او قرار دهند و در این راستا به انتشار گزارش‌های انتقادی و شایعات علیه رئیسی پرداختند. آنان قصد داشتند از این طریق برخی از سیاستمداران اصولگرا را نسبت به حمایت از رئیسی دچار شک و تردید سازند. در نهایت اما با ورود رئیسی به میدان رقابت، قالیباف دریافت که شانسی برای پیروزی ندارد و باید به ریاست مجلس اکتفا کند.

“میدل ایست آی” در ادامه می‌افزاید:”عرصه رقابت بعدی قالیباف و رئیسی شورای شهر خواهد بود؛ شورای شهر طرفدار قالیباف شخص نزدیک به رئیسی را به عنوان شهردار نخواهد پذیرفت؛ خصوصا از آنجایی که قالیباف شانس خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری به دلیل حضور رئیسی از دست داد. اگر آن دو با یکدیگر بر سر انتخاب شهردار به توافق نرسند وضعیت بدتر خواهد شد چرا که رئیسی بیش از ۲۰۰ نماینده طرفدار خود را در مجلس دارد که ممکن است بتوانند قالیباف را از مقام ریاست مجلس برکنار کنند”.

“میدل ایست آی” در ادامه می‌افزاید:”منبع آگاه اصولگرا می‌گوید رئیسی خود مشکلی با مذاکره حتی با امریکا ندارد با این وجود، او می‌داند این موضوع برای اصولگرایان حساسیت‌زا خواهد بود. اظهارات او در مناظره تلویزیونی درباره ادامه مذاکره درباره برجام طرفداران “سعید جلیلی” را عصبانی ساخت و آنان رئیسی را متهم به خروج از ایدئولوژی اصولگرایی و هویت آن جریان کردند. فراموش نکنیم که جلیلی در میان نسل تازه اصولگرایان طرفداران و وفاداران زیادی دارد. مذاکره رئیسی با امریکا باعث افزایش تنش در اردوگاه اصولگرایان و حتی درون دولت شخص او خواهد شد. اگر روحانی در احیای برجام موفق نشود اقدام احتمالی رئیسی برای ازسرگیری مذاکرات با امریکا بر سر توافق هسته‌ای ضربه‌ای ایدئولوژیک به پایگاه حمایتی او در میان اصولگرایان خواهد بود چرا که آنان مخالف توافق هسته‌ای و هرگونه تعامل با امریکا هستند”.

این سایت می‌افزاید:”مقاله اخیر “حقانیان” نیز نشان می‌دهد اختلافات تا چه سطوحی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید