تحلیل رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد از ارزانی پیاز و گلایه کشاورزان: هم دولت و هم مردم مقصرند

چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر و به سرعت فراگیر شد که در آن یک کشاورز هرمزگانی گلایه می‌کرد که ناچار است 200تن پیازش را روی زمین رها کند و از مردم خواست که رایگان این محصول را از او تحویل بگیرند. این مرد می‌گوید که برای هر کیلوگرم از این پیازها بیش از 2هزار تومان هزینه کرده است ولی حتی کیلویی 500تومان هم خریدار ندارد!
این موضوع مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی هم قرار گرفت. پرسشی اساسی مطرح است چرا این همه تلاش باید به این سرانجام منجر شود؟
رییس اتحادیه بار فروشان مشهد در این باره گفت : بخشی از این مشکل تقصیر دولت و بخشی تقصیر مردم است.
به گزارش اعتمادساز، حیدر ساکن در تشریح دلایل قصور دولت افزود: علت مقصر بودن دولت برنامه‌ریزی غلط جهادکشاورزی و برآوردهای اشتباه‌شان است. جهاد باید گنجایش مشخصی برای هر استان تعریف کند تا کشاورزان با تصور و پیش فرض این‌که می‌توانند با قیمت دوره قبل، محصول خود را عرضه کنند بی رویه کشت نکنند.
وی تصریح کرد: علت مقصر بودن مردم این است که افزایش ناگهانی این محصول در دوره‌های گذشته باعث شد برخی کشاورزان و افرادی که پول‌های سرگردان داشتند محصول را خریداری و در انبار ذخیره می‌کردند اما عمر این ذخیره سازی‌ها تمام شد و همزمان با کشت جدید مجبور به عرضه شدند. وقتی پیاز مقدار زیادی تولید وعرضه شد، باعث شد بسیاری از محصولات خریدار نداشته باشد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در ارتباط با بحث صادرات این محصول گفت: ما تنها به کشور‌های مجاور می‌توانیم صادر کنیم که با این تفاسیر بازهم مقداری بلا استفاده می‌ماند. دولت باید فکری بکند برای مثال در چند ماه اخیر که پیاز در حال کشت بود باید تشویقی برای صادر کننده در نظر می‌گرفت تا صادر کننده خواهان صادرات این محصول شود اما با بی‌توجهی به این موضوع سبب شد الان که پیاز عرضه شده است نه دولت توان خرید محصول را دارد و نه بازار جذب می‌کند.
ساکن اضافه کرد: از 10 تُن محصول شاید 3 تُن آن مرغوب و دست چین شده باشد. در حال حاضر 7تُن دیگر با کیلویی 1200 تومان نهایت 2000 تومان به فروش می‌رسد که با احتساب هزینه‌های کرایه بار و حق العمل 5درصدی کارکنان میادین بار برای کشاورز به صرفه نیست.
رییس اتحادیه بار فروشان مشهد در پاسخ به این که با توجه به هزینه‌هایی که صرف کاشت و برداشت محصول می‌شود آیا واردات محصول به صرفه نیست، افزود: مواد غذایی کالاهای حیاتی هستند و بهتر است از تولید ملی حمایت شود اما در خصوص مقدار آب مصرفی مشکل از روش کشاورزی است که سنتی و قدیمی است .
حیدر ساکن در خصوص راه حل این مشکل گفت : دولتی که بودجه و یارانه اختصاص می‌دهد باید برآورد قیمت برای کشت و برداشت را هم انجام دهد و یا فکری برای بازار خارجی محصولات بکند تا این مشکلات ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید