بازتاب اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی در رسانه‌های عربی

رئیس‌جمهور کشورمان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم به مسائل مختلفی از جمله برجام پرداخت. این اظهارات وی بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران شامگاه شنبه(سیزدهم شهریور ۱۴۰۰) در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفت‌وگو با فشار چه نوع گفت‌وگویی است؟ من قبلا گفته ام گفت و گو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم رفع تحریم‌هاست و ما از منافع ملت یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد، نه «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» و نه «مذاکره برای مذاکره».

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آمادگی دارم مردم را در جریان عمل به وعده ها قرار دهم و دوست دارم آنان در جریان امور قرار گیرند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکره ابزار دیپلماسی است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها به‌دنبال این هستند که گفت‌وگو همراه با فشار باشد. اگر در کنار گفت‌وگو فشار باشد فایده‌ای ندارد، گفت‌وگو برای آن است که فشار نباشد. این تحریم‌ها تهدیدها و فشارهایی که نسبت به ملت ایران اعمال می‌شود به معنای گفت‌وگو نیست.گفت‌وگو و مذاکره در دستور کار دولت قرار دارد، اما نه با فشاری که اعمال می‌شود. اعمال فشار همراه با گفت‌وگو و قبلاً جواب نداده است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها تجربه کردند که اینگونه گفت‌وگو و فشار جواب نمی‌دهد.

رئیسی با بیان اینکه دولت با استفاده از گفت‌وگوها به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه است، تصریح کرد: محور گفت‌وگوها منافع ملت ایران خواهد بود، ما از منافع ملت یک قدم عقب نشینی نخواهیم کرد و نتیجه مذاکرات باید رفع تحریم‌ها و حل مشکلات مردم باشد، تا زندگی مردم رونق پیدا کند.

وی در مورد وضعیت امروز افغانستان یادآور شد: افغانستان با ظلم آمریکایی ها جراحت بزرگی برداشته است. امروز مجامع بین المللی اعلام می کنند بیش از ۳۰ هزار کودک افغانستانی دچار مجروحیت شده اند. امروز ۳ میلیون افغانستانی در ایران مهمان هستند که دچار آسیب شده‌اند. حضور آمریکایی ها موجب تضییع حقوق بسیاری از افغانستانی ها شده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: راهکار افغانستان این است که دولتی در افغانستان حاکم شود که با رای و اراده مردم افغانستان باشد ما از دولتی که برخواسته از مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم. امنیت افغانستان امنیت ماست و اولویت ما ارتباط با همسایگان است.

شبکه العربیه در این باره نوشت: ابراهیم رئیسی تاکید کرد که کشورش آماده مذاکرات اما بدون فشار است.

این شبکه سعودی در ادامه نوشت: رئیس جمهور ایران در گفت وگوی زنده تلویزیونی تاکید کرد که ایران آماده مذاکره برای احیای برجام است اما این مذاکرات نباید تحت فشار غرب باشد و تهران برای مذاکراتی تلاش می کند که منجر به رفع تحریم های آمریکا شود.

شبکه قطری الجزیره به اظهارات رئیسی درخصوص تحولات افغانستان پرداخت و نوشت: وضعیت افغانستان ثابت کرد که حضور آمریکا در منطقه منجر به ثبات و امنیت نمی شود بلکه آن را تهدید می کند.

این شبکه همچنین نوشت: رئیس جمهور ایران گفت که کشورش از دولتی حمایت می کند و به رسمیت می شناسد که مردم افغانستان آن را انتخاب کنند.

این شبکه قطری در ادامه به اظهارات رئیس جمهور کشورمان در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران نیز پرداخت.

شبکه لبنانی  المیادین نیز به گفت‌وگوی تلویزیونی ابراهیم رئیسی پرداخت ونوشت:  رئیس جمهور ایران تاکید کرد که گفت‌وگوهای هسته ای باید همزمان با برداشتن تمام تحریم ها باشد.

پایگاه خبری العهد لبنان نیز اظهارات رئیسی درخصوص تحولات افغانستان را بازتاب داد.

این پایگاه خبری نوشت: رئیسی تاکید کرد که امنیت افغانستان ‌و تمام کشورهای همسایه بخشی از امنیت جمهوری اسلامی ایران است و امیدوارم که بدون دخالت های خارجی امنیت و ثبات کشور افغانستان را فراگیرد.

روزنامه النهار مصر در این باره نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که کشور تنها برای مذاکره وارد مذاکرات نخواهد شد و گفت وگوها با غرب باید منجر به رفع تحریم های آمریکا علیه ملت ایران شود.

پایگاه خبری مصراوی نیز نوشت: رئیسی گفت که ایران آماده بازگشت به مذاکرات هسته ای است اما این مذاکرات نباید تحت فشار غرب باشد.

 

بخش عربی شبکه آر تی نیز اظهارات شب گذشته ابراهیم رئیسی را بازتاب داد.

این شبکه نوشت : رئیس جمهور ایران در اظهاراتی تاکید کرد که حضور آمریکا در افغانستان تنها منجر به ویرانی در این کشور شد.

خبرگزاری رسمی کویت(کونا)، نیز در این باره نوشت: رئیس جمهور ایران تاکید کرد که کشورش آماده مذاکرات هسته ای است اما مذاکرات تحت فشار را نمی پذیرد .

این خبرگزاری بخش های دیگر اظهارات رئیسی در خصوص مذاکرات و برجام را نیز منتشر کرد.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نیز در تیتری به نقل از رئیسی نوشت : حضور آمریکا در افغانستان تنها منجر به ویرانی شد و ما آماده مذاکرات هسته ای بدون فشار غرب هستیم.

بر اساس این گزارش ، دیگر رسانه های عربی نیز اولین گفت وگوی تلویزیونی ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور کشورمان را بازتاب دادند.

دیدگاهتان را بنویسید