باج خواهی غربی ها راه به جایی نمی برد

روزنامه تهران تایمز در گزارشی نوشت که غربی ها در آستانه مذاکرات وین تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا ضمن لفاظی بر ضد تهران، از ایران باج بگیرند که البته به در بسته خواهند خورد.

 به نظر می رسد سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران، اظهارات وی درباره سفر مذبور و دیدارش با مقامات ایرانی از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، دستاویزی برای لفاظی غربی ها برضد تهران شده است.

اظهارات خصمانه غربی ها در این باره، درست زمانی صورت می گیرد که تهران سعی در نشان دادن حسن نیت خود در آستانه از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای موسوم به برجام در ۸ آذر دارد.

گروسی پس از بازگشت به وین اعلام کرد که مذاکراتش در تهران با مقامات ایرانی، علیرغم «سازنده بودن» منجر به حصول توافقی نشده است، چنانچه دو سفر پیشین وی نیز همین گونه بوده است.

همزمان اما اظهارات وی، واشنگتن و متحدان اروپایی اش را متقاعد نکرد که فضا را برای گفتگوهای بیشتر بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کنند.

آمریکا، تروئیکای سه کشور اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین اتحادیه اروپا به محض خروج گروسی از ایران، لفاظی های تهدید آمیزشان را برضد تهران آغاز کردند و این در حالی بود که گفتگوها بین ایران و مدیرکل آژانس حتی پس از خروج وی از تهران به وین، ادامه داشت.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جزء اولین کسانی بود که لفاظی های تهدیدآمیز برضد تهران را به کار گرفت. وی در همین رابطه مدعی شد: اگر آنها بیش از حد مایه نگرانی شوند، البته ما هم بیکار نخواهیم نشست.

مالی در ادامه اظهارات خصمانه اش افزود: چنانچه آنها تصمیم بگیرند به توافق برنگردند، بدیهی است که ما شاهد تلاش‌هایی از نوع دیپلماتیک یا نوعی دیگر برای رسیدگی به جاه ‌طلبی ‌های هسته‌ای ایران خواهیم بود.

وی این لفاظی ها را در سفرش به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مطرح کرد و به نظر می رسد که در تلاش بود تا درباره «فرصت هایی برای روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه ای» بین ایران و برخی کشورهای نفت خیز این منطقه، بازار گرمی کند؛ مسئله ای که ایران به آن وقعی ننهاد و اینطور به نظر می رسد که مقامات تهران مشوق ارائه شده واشنگتن را جدی نگرفته اند.

اکنون اما و با توجه به تکرار لفاظی‌ها و باج‌خواهی‌های خصمانه ایالات متحده، مشخص شد که حق با مقامات ایرانی بوده است.

تروئیکای سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس نیز برای عقب نماندن از قافله لفاظی ها برضد تهران، طی بیانیه ای مشترک و با لحنی هشدار آمیز در قبال برنامه هسته ای ایران، تهران را متهم به دنبال کردن برنامه ساخت بمب هسته ای کرده و مدعی شدند « تحقیق و توسعه (R&D) با فلز اورانیوم طبیعی و غنی شده، فاقد هرگونه توجیه غیر نظامی قابل قبولی در ایران است».

اتحادیه اروپا نیز خود را از این قضیه بی نصیب نگذاشت و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه پس از تماس تلفنی اش با وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: ضرورت بازگرداندن برجام بیش از هر زمان دیگری است. ما یک امکان واقعی در پیش داریم و باید به سرعت بحث ها را در مورد همه موضوعات مفتوح با عمل گرایی، واقع گرایی و حسن نیت به پایان برسانیم. همکاری کامل با آژانس ضروری است.

فشار فزاینده غرب بر ایران در حالی صورت می‌گیرد که تهران ضمن تأکید بر امکان پذیر بودن توافقی «خوب» و «سریع»، پس از گذشت بیش از پنج ماه و با وجود فشارهای غرب موافقت کرد که به وین بازگردد.

هدف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیرغم عدم پایبندی شان به برجام، این است که امتیازات بیشتری از ایران بگیرند و آنها می خواهند این کار را با طرح اتهامات شاخ دار علیه ایران انجام دهند، اما آنها به احتمال زیاد به در بسته خواهند خورد زیرا ایران بارها و بارها ثابت کرده است که تحت فشارها کاری انجام نمی دهد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در توییتی رویکرد غرب به مذاکرات وین را اینطور خلاصه کرد که در آستانه گفتگوهای وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی (E۳) تا می توانند بیانیه‌های جعلی صادر و تحریم‌ها را اضافه می کنند. روایت‌های تحریف شده را القا می نمایند و تهدیدات رژیم صهیونیستی را نادیده می گیرند. ایران اما با تشکیل تیمی مذاکره کننده در سطح بالا، خواستار توافق سریع و اجرای کامل برجام می شود و رایزنی های منطقه ای انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید