ایران با همه طرف‌های مذاکره به صورت جداگانه در حال گفت‌وگوست/ تقویت روابط تهران با پکن و مسکو

پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روابط ایران با چین و روسیه روز به روز در حال تقویت است، گفت: عکس‌العمل‌ها، تهدیدات و درخواست‌هایی از جمله اضافه کردن سرفصلی جدید برای گفت‌وگو در مورد بحث‌های موشکی نشان‌دهنده عدم صداقت آمریکا برای شروع مذاکرات و زیاده‌خواهی آنها است.

توحید محمدزاده در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به انتشار بیانیه تروئیکا اروپایی و آمریکا در آستانه آغاز گفت‌وگوهای احیای برجام، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، با همه طرف‌های مذاکره به صورت جداگانه در حال گفت‌وگوست. سخنگوی وزارت خارجه نیز همین موضوع را دلیل به تاخیر افتادن زمان برگزاری مذاکرات اعلام کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: انجام این گفت‌وگوها فرصتی برای جمهوری اسلامی فراهم آورد تا بتواند نقطه نظرات و شروط خود را با طرف‌های گفت‌وگو مطرح کند تا و در دور جدید مذاکرات با شناخت کافی و از موضعی بالاتر وارد مذاکره شود.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل افزود: بدین ترتیب جمهوری اسلامی، برنامه خود را برای ورود قوی و منطقی به ادامه مذاکرات تنظیم کرده است و طبق اعلام منابع رسمی مذاکرات تا آخر ماه نوامبر شروع خواهد شد.

محمدزاده اضافه کرد: بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام، جمهوری اسلامی را به این نتیجه رساند که در کنار برجام، راهکارهای دیگری را نیز در دستور کار دارد تا حل مشکلات اقتصادی مردم در گرو مذاکرات و برجام نباشد و کشور بتواند بدون نیاز به این مذاکرات به مسیر پیشرفت و عزت خود ادامه دهد.

وی با تأکید بر اینکه روابط ایران با چین و روسیه روز به روز در حال تقویت است، افزود: قراردادهای همکاری دو و چندجانبه بین این کشورها از جمله قراد داد ۲۵ ساله همکاری با چین، پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را می‌توان در این چهارچوب تعریف کرد.

محمدزاده ادامه داد: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که جمهوری اسلامی ایران، همواره به تعهدات برجامی خود عمل کرد و این آمریکا بود که یک طرفه از برجام خارج شد و موجب آشفتگی در نظم به وجود آمده شد. پس کشوری که می‌تواند مدعی نادیده گرفتن حقوق خود باشد و شرط و شروط تعیین کند ایران است.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: طبق اعلام رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هدف ما از این مذکرات و گفت‌وگوهای پیش از دور هفتم مذاکرات، لغو تحریم‌هایی است که ظالمانه علیه جمهوری اسلامی تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را تائید کرده و تمام فعالیت‌ها با هماهنگی و اطلاع آژانس انجام شده بود، بیان داشت: اما در عین حال، دشمنان قسم خورده کشورمان بارها علیه تأسیسات هسته‌ای ما اقدامات خرابکارانه انجام داده‌اند و همین موضوع می‌تواند موضوع بحث جدی در مذاکرات قرار بگیرد.

وی گفت: در این شرایط و ضمن اعلام این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در حال گفت‌وگو با طرف‌های مذاکره‌کننده است، طرف‌های غربی در حال فشار به جمهوری اسلامی هستند و بیانه‌ای تهدیدآمیز علیه کشورمان منتشر کرده‌اند. این بیانیه اقدامات کشورمان در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای را مخالف برجام و قوانین آژانس بین‌المللی هسته‌ای نامیده است اما این موضوع به صراحت توسط مسئولین کشور رد شده است.

پژوهشگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: این عکس‌العمل‌ها، تهدیدات و درخواست‌هایی از جمله اضافه کردن سرفصلی جدید برای گفت‌وگو در مورد بحث‌های موشکی نشان‌دهنده عدم صداقت آمریکا برای شروع مذاکرات و زیاده‌خواهی آنها است.

محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، هیچ مذاکره‌ای تحت فشار انجام نخواهد داد و تلاش‌های آمریکا برای نادیده گرفتن حقوق ملت بزرگ ایران به جایی نخواهد رسید و تیم جدید مذاکره کننده حقوق پایمال شده مردم را احیا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید