انتقاد سیاستمدار فرانسوی از بی‌توجهی غرب نسبت به وضعیت افغانستان

سیاستمدار فرانسوی تاکید کرد که کشورهای غربی از جمله آمریکا باید فورا انتقال کمک ها به افغانستان را از سربگیرند و برای جلوگیری از فروپاشی این کشور، دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، “کَرل وریکن” سیاستمدار فرانسوی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک این مسئله را عنوان کرد.

اتحادیه اروپا طی نشست اخیر گروه ۲۰ وعده داده تا یک میلیارد یورو کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال کند این در حالی است که این سیاستمدار فرانسوی وعده کمک اتحادیه اروپا به افغانستان را  یک “شوخی” توصیف کرد.

این سیاستمدار فرانسوی که یک عضو “گروه ضربت افغانستان” در موسسه بین‌المللی شیلر می باشد، تصریح کرد” این نفرت انگیز است که آمریکا، اتحادیه اروپا و موسسات بین المللی در زمانی که افغانستان با چالش بحران سلامت و غذا دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمک‌هایشان را به این کشور متوقف می‌کنند.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که کمک‌های مالی به افغانستان از طریق سازمان‌های بین المللی که داخل این کشور فعالیت می کنند، با چالش‌هایی روبرو است و این کمک ها مستقیما به گروه طالبان ارائه نمی شود.

این در حالی است که پیشتر بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا کمک های مالی به افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند و در این راستا به “فقدان شفافیت جامعه جهانی” نسبت به مسئله به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان اشاره کردند. در این میان آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی افغانستان را مسدود کرده است.

کرل وریکن در ادامه این مصاحبه عنوان کرد که در تاریخ ۲۹ فوریه سال گذشته، دولت آمریکا و شاخه سیاسی گروه طالبان توافقی کردند که براساس آن واشنگتن و افغانستان متعهد می شوند به روابط مثبت از جمله همکاری های اقتصادی دوجانبه برای بازسازی ادامه دهند

این سیاستمدار فرانسوی تصریح کرد: اگر آمریکا خواهان بازیابی احترام جامعه جهانی نسبت به خود است، باید نسبت به این تعهداتش جامه عمل بپوشاند.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود در عملی کردن وعده ارائه بسته یک میلیارد یورویی کمک برای افغانستان امتناع کرده است. صندوق بین المللی پول دسترسی کابل به منابع خود از جمله حدود ۴۴۰ میلیون دلار ذخایر پولی جدید را تعلیق کرده است. بانک جهانی نیز حدود ۸۰۰ میلیون دلار تعهد شده از سوی نهادها برای افغانستان در سال جاری را مسکوت نگه داشته است.

این موانع در حالی  توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و نهادهای مالی دنیا در مسیر حرکت رو به جلو افغانستان قرار داده شده که افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان می باشد و به طور  گسترده ای به کمک های بین المللی نیازمند است.

اکنون افغانستان به دلیل چالش های جدید در بخش بهداشت و درمان، مواد غذایی و برخی مشکلات در آستانه فروپاشی قرار دارد و این در حالی است که آمریکا پس از بیش از دو دهه اشغال این کشور، در ایجاد یک اقتصاد پایدار در افغانستان به رغم هزینه حدود ۱۴۵ میلیارد دلاری، شکست خورده است.

این سیاستمدار فرانسوی در ادامه مصاحبه گفت که تحت این شرایطی که افغانستان با آن روبرو بوده، تصمیم کشورهای و نهادهای غربی برای تعلیق ارائه کمک به افغانستان و مسدود کردن بودجه بانک مرکزی این کشور چیزی کمتر از ” ارتکاب جنایت جنگی با ابزارهای غیرنظامی” نیست.

وی هشدار داد: سیاست آمریکا در ایجاد مانع برای رسیدن کمک های غذایی و بهداشتی به مردم افغانستان منجر به مرگ میلیون ها شهروند افغان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید