افغانستان و توسعه روابط دغدغه اصلی نشست سران جامعه همسود

نشست ویدئویی شورای رؤسای جمهور کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست ویدئویی شورای رؤسای جمهور کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار شد.

در این نشست که تحت ریاست «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس برگزار شد، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «ناتالیا گاوریلیتسا» نخست وزیر مولداوی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «سرگئی لبداف» رئیس کمیته اجرایی، دبیر اجرایی جامعه همسود نیز شرکت کردند.

بر اساس دستور کار این نشست، روسای هیئت‌ها در مورد گسترش و دستاوردهای همکاری‌های همه جانبه طی 30 سال فعالیت سازمان تبادل نظر و گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اقتصادی، حقوقی و فرهنگی و همچنین مبارزه با ستیزه جویی‌ها و تهدیدات امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود ابعاد کلیدی تحکیم شراکت در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را مطرح و بر اهمیت رشد اقتصادی پایدار در کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تاکید کرد.

وی اذعان کرد که در شرایط پاندمی سیر مثبت همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی حفظ شده است. چنانچه از بدو سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی ازبکستان با همکاران در جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تقریبا 3 برابر افزایش پیدا کرده است.

وی همزمان با این بر لزوم فعالیت کامل مناطق تجارت آزاد در فضای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بدون محدودیت‌ها اشاره کرد و پیشنهاد داد که توصیه و نظرات در آزادسازی تجاری در چارچوب جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تنظیم شود.

با هدف حمایت همه جانبه از طرح‌های مشترک و برقراری روابط بلندمدت بازرگانی رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد توسعه همکاری‌های صنعتی را به عنوان مسئله کلیدی دستور کار اقتصادی در فضای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در سال 2022 میلادی مطرح کرد.

میرضیایف تاکید کرد در حال حاضر برنامه‌های بلندمدت همکاری‌های مربوطه بررسی می‌شود که در سال آینده در ازبکستان همایش و نمایشگاه همکاری صنعتی جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ازبکستان به ضرورت توسعه بیش از پیش سیستم کریدورهای موثر بین مناطقی و ترانس قاره‌ای از طریق کاهش تعرفه‌ها و تسهیل تشریفات حمل و نقل بارها توجه خاص کرد.

ازبکستان همچنین خواستار پیشبرد برنامه‌های مشترک نوآوری و حمایت از طرح‌های استارت آپ با جذب کارآفرینان جوان شد و همچنین ابتکار تنظیم برنامه‌های همکاری بین پارک‌های فناوری‌های اطلاع رسانی در کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ارائه کرد.

میرضیایف همچنین بر اهمیت تشدید فعالیت شورای اقتصادی جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از طریق جذب نمایندگان محافل بازرگانی و مناطق کشور تاکید کرد.

علاوه بر این، برای مقابله با تغییرات اقلیمی و پیشبرد دستور کار «سبز»، هماهنگی تلاش‌ها در تامین ایمنی زیستی، تکمیل بازار کار و همچنین از سرگیری سیر گردشگری متقابل و توسعه تبادلات فرهنگی توجه خاص شد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به اوضاع افغانستان بر تداوم ارائه کمک بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان و لزوم تشدید همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان سخنرانی خود بر پایبندی قاطع ازبکستان بر تداوم گفت و گوهای موثر و همکاری‌های نزدیک با اهداف دستیابی به نتایج معین همکاری برای رفاه مردم دوست کشورهای جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تاکید کرد.

همچنین «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود در این نشست مجازی بر بحران افغانستان تاکید کرد و گفت: بحران نظامی- سیاسی و بشردوستانه در افغانستان تهدید جدی برای امنیت کشورهای مستقل مشترک المنافع است.

به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، به قدرت رسیدن طالبان که در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، اوضاع در این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

در این راستا، رحمان بر ضرورت هماهنگی بیشتر نهادهای انتظامی کشورهای عضو در زمینه مبارزه با چالش و تهدیداتی ناشی از افغانستان، تاکید کرد.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز بر وضعیت موجود در افغانستان تمرکز کرد و در این کنفرانس گفت: وضعیت در جهان به سرعت در حال تغییر است. واقعیت‌های امروزی ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای پاسخ به موقع به چالش‌ها و تهدیدهای نوظهور را الزامی می‌کند. وجود عوامل بی ثبات کننده مانند تروریسم بین المللی و افراط گرایی و مهاجرت غیرقانونی و جنایت‌های فرامرزی و همچنین تشدید بیشتر بحران‌های اقتصادی-اجتماعی و غذایی می‌تواند به یک فاجعه انسانی واقعی در افغانستان منجر شود. این به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد یک جنگ داخلی در این کشور شود که تنش و بی ثباتی وضعیت در مناطق آسیای مرکزی و خاورمیانه را به وجود آورد.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه سخنان خود خواستار اخذ اقدامات موثر مشترک برای خنثی سازی این چالش‌ها و تهدیدها شد.

در این راستا، توجه بر این واقعیت متمرکز شده است که کشورهای مستقل مشترک المنافع به عنوان یک عامل مهم در ثبات منطقه‌ای عمل کرده و بر روندهای جاری تأثیر مثبت می‌گذارد.

جباراف پیشنهاد کرد که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تحت حمایت کشورهای مشترک المنافع کشورهای مستقل فراهم شود و ابراز اطمینان کرد که چنین اقدامی به تقویت اقتدار کشورهای مستقل مشترک المنافع در عرصه بین المللی کمک می‌کند و باعث بازگرداندن ثبات در منطقه می‌شود.

همچنین «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود در نشست مجازی سران کشورهای عضو جامعه همسود خواستار ایجاد یک مرکز لجستیکی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه بین المللی به افغانستان شد.

وی گفت که وضعیت وخیم افغانستان باید در کانون توجه کل جامعه بین المللی قرار داشته باشد و علیرغم دیدگاه‌های سیاسی یا اعتقادات شخصی ما نباید افغانستان را با این مشکلات بی‌سابقه تنها بگذاریم.

به گفته تاکایف، اقدام عملی در این زمینه، ارائه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان است و در حال حاضر قزاقستان ارسال محصولات و کالاهای اساسی و نیاز اولیه به این کشور را شروع کرده است.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه افزود: با هدف سیستماتیک کردن این کار پیشنهاد می‌کنیم یک مرکز لجستیکی برای ارائه کمک‌های بین المللی بشردوستانه در قزاقستان ایجاد شود.

تاکایف در سخنان خود خاطرنشان کرد که واقعیت‌های مدرن بهبود مکانیسم‌های همکاری کشورهای مستقل مشترک المنافع در زمینه امنیت را تقاضا می‌کند. محورهای اصلی تعامل ما در این زمینه با دکترین همکاری نظامی و همچنین برنامه تقویت امنیت مرزی در مرزهای خارجی تا سال 2025 میلادی تعیین شده است.

بنابر سخنان وی، اکنون باید بر موضوعات مقابله مشترک با چالش‌های فزاینده تروریسم، افراط‌گرایی مذهبی و قاچاق مواد مخدر تاکید ویژه کرد. این تهدیدات با توجه به بحران افغانستان از اهمیت بالای برخوردار شده‌اند.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین اظهار داشت که «نورسلطان» از موضع سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

وی گفت: بدیهی است که بعد از پشت سر گذاشتن مرحله حاد بحران، افغانستان به حمایت سیستماتیک بیشتری از سوی نهادهای سازمان ملل متحد، نیاز خواهد داشت.

تاکایف با بیان این که ابتکار قزاقستان در مورد ایجاد مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد در «آلماتی» پاسخگویی این هدف مهم است به کمک کشورهای همسود در اجرای این برنامه ابراز امیدواری کرد.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز خاطرنشان کرد: ترکمنستان آمادگی کامل برای ادامه همکاری نزدیک در جامعه همسود را دارد. امروزه کشورهای مشترک المنافع در حال اثبات این موضوع هستند که می‌توانند وام خود را تضمین کنند و توانایی مقابله مسئولانه با چالش‌ها و تهدیدها را دارند و به عنوان ابزار مهمی برای گفت و گوی بین المللی عمل کنند.

وی به اهمیت ترویج همکاری‌های اقتصادی و منافع همسود، فراتر از محدوده جغرافیایی کشورهای مشترک المنافع اشاره و بر ادغام کشورهای همسایه در پروژه‌های مشترک تاکید کرد.

بردی محمد اف اذعان کرد که اولین هدف، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت، بهینه سازی و گسترش منابع انرژی، ایجاد خطوط ارتباطی جدید و ارتباطات است.

در پایان این نشست در ارتباط با سی امین سالگرد سازمان در مورد همکاری‌ها در زمینه تامین امنیت زیستی در مهاجرت بیانیه‌ای صادر و قراردادی در مورد تاسیس شورای روسای دادگاه‌های عالی و اسناد مهم در ابعاد مختلف همکاری‌های همه جانبه امضا شد.

جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت.

بیانیه تأسیس این سازمان در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان در این سازمان به دنبال تصمیم رسمی رؤسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور این کشور در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید