اصناف تنها ۱۰ درصد در شیوع کووید ۱۹ موثر هستند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران  و رئیس اتاق اصناف اصفهان: اصناف تنها ۱۰ درصد در شیوع کووید ۱۹ موثر هستند

بعد از اعلام موج جدید کرونا، تعطیلی اصناف اولین خبری است که اعلام می‌شود اما این تعطیلی چقدر موثر است و چه خساراتی به این قشر وارد می‌کند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و پاندمی شدن آن، ستاد ملی مقابله با کرونا اقداماتی در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر آن انجام داد. تعطیلی اصناف یکی از این اقداماتی بود که در پیک‌های بیماری صورت گرفت و هر چند آنها اطاعت کردند و مغازه‌هایشان را بسته نگاه داشتند ولی مشکلات معیشتی بسیار زیادی را در این شرایط سخت اقتصادی برای آنها به دنبال داشت.

اعلام تعطیلی اصناف در زمان اعلام پیک کرونا راه حل مناسبی برای برون رفت از اپیدمی نیست، چرا که باید به خساراتی که در طول مدت تعطیلی به آنها وارد می‌شود فکر کرد، کسبه در این مدت درآمدی برای تامین مخارج زندگی ندارند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از وضعیت بازار و صنوف مختلف در کلانشهر اصفهان، حاکی از این است که تمامی اصناف به علت داشتن مشکلات فراوان مالی از وضعیت کاسبی ناراضی هستند و تعطیلی اصناف را گزینه خوبی برای کنترل کرونا نمی‌دانند و معتقدند باید فکر دیگری کرد چرا که هر روز بسته شدن در مغازه با قطع درآمد آنها مصادف می‌شود.

محمد احمدی از فروشندگان لباس زنانه و بچگانه از چک‌های برگشتی، قسط‌های وام، اجناس مانده در مغازه، هزینه‌های آب و برق، مالیات و از همه مهم‌تر نحوه گذران زندگی با شرایط گرانی و بدون درآمد صحبت می‌کند و می‌گوید: از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، آنطور که باید و شاید مشتری نداریم گاهی مواقع هم که پیک بیماری اعلام می‌شود اولین فکری که به ذهن دولت می‌رسد تعطیلی اصناف است ولی نمی‌دانم چرا خیال می‌کنند تعطیلی اصناف به منزله مدیریت کروناست واقعا فکر تامین مخارج زندگی ما نیستند.

مهدی یاوری از دیگر کاسبانی است که به قول خودش با ۴ سر عائله پشت در نشین مردم است، با دلی پر از تصمیم مسئولان مبنی بر تعطیلی اصناف، گفت: ماهانه باید اجاره خانه و مغازه بدهم، تهیه مخارج مایحتاج خانه، وسایل مغازه، پول آب، برق، گاز، تلفن، چک‌های سر رسیده، قسط و …را چگونه با مغازه بسته پرداخت کنم؟

وی ادامه داد: مگر کرونا تنها در بازار و بین کسبه وجود دارد؟ از دولت می‌خواهم در این شرایط سخت اقتصادی کمک حال ما باشند چرا که واقعا فشارهای اقتصادی، چک، بیمه، مالیات، اجاره و …ما را از زندگی سیر کرده است.

این فروشنده افزود: ما کاسبان آخر ماه حقوق دریافت نمی‌کنیم تا خیالشان راحت باشد هر روز که مغازه ما بسته شود آن روز هیچ درآمدی نداریم و نمی‌دانیم جواب زن و بچه‌هایمان را بدهیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان ، با اشاره به اینکه نقش اصناف در انتقال کرونا تنها ۱۰ درصد است، اظهار داشت: اینکه دولت بخواهد هزینه قرمز شدن شهرها را از اصناف بگیرد کار بسیار اشتباهی است.

رسول جهانگیری افزود: «می‌گویند آنچه که به جایی نرسد، فریاد است» ما از ابتدای کرونا فریاد زدیم اصناف را تعطیل نکنید، متاسفانه دولت کم هزینه‌ترین راه را برای خودش انتخاب می‌کند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه آیا اصناف علت به وجود آمدن پیک‌های کرونا هستند، گفت: هر وقت پیک بیماری اعلام می‌شود اولین کاری که می‌کنند تعطیلی اصناف است، مگر آنها عامل کرونا هستند؟

وی ادامه داد: مراکز تجمعی، کنکور، مراسم و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی و مسافرت‌ها باعث افزایش انتشار ویروس می‌شوند ولی به محض اینکه آمار کرونا بالا می‌رود سراغ اصناف می‌آیند.

جهانگیری تصریح کرد: دولت نباید اصناف را تعطیل کند بلکه باید افزایش رعایت پروتکل‌ها را افزایش بدهد، هوشمند سازی کند، چرا که بستن واحدهای صنفی راه حل برون رفت این مشکل نیست باید واحدهای صنفی که از شیوه‌نامه‌های بهداشتی استفاده نمی‌کنند، تعطیل شوند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای همه اقشار جامعه ضروری است، گفت: اصناف هم باید ضمن استفاده از ماسک و پلاستیک‌های حائل مشتری و کاسب،  فاصله اجتماعی مشتریان در مغازه را  نیز حفظ کنند.

وی افزود: تعطیل کردن اصناف، ظلم بزرگی است که در شرایط فعلی اقتصادی به آنها می‌شود و تا اصناف می‌آیند کار کنند و کم‌کم روی غلطک بیفتند دوباره اعلام تعطیلی می‌کنند و این تصمیم ضربه محکمی به اصناف می‌زند و واقعا جبران‌ناپذیر است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: عامل موج جدید کرونا که اصناف نیستند که اکنون اصناف آن را باید پرداخت کنند، موج جدید به واسطه تجمعات و  برگزاری مراسم‌های مختلف به وجود آمده که اکنون نیست فقط باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در نظر بگیرند. برگزاری تجمعات، همایش‌ها، سخنرانی‌ها و … حذف شوند نه اینکه اصناف را تعطیل کنند. رعایت پروتکل‌ها را مد نظر قرار دهند ما هم رصد میزان رعایت دستورالعمل‌های اصناف را انجام می‌دهیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه کرونا بحث منطقه‌ای نیست، گفت: اگر این موضوع استانی بود حتما مدیران متفکر اصفهان ایده‌ای بالاتر از ایده کشوری داشتند که حداقل بتوانند به عنوان پایلوت به بقیه ثابت کنند، اگر این کار در اختیار استان اصفهان بود حتما اصرار می‌کردیم که تعطیل اصناف کار بسیار اشتباهی است.

وی ادامه داد: با تعطیل شدن اصناف عملا به عنوان تابلوی اعلام خطر از آنها استفاده می‌شود تا مردم بترسند و بگویند وقتی اصناف تعطیل هستند حتما خطر بزرگی وجود دارد اگر تصمیم‌گیری استانی بود هر استانی با توجه به ظرفیت‌های مدیریتی خودش بهتر عمل می‌کرد ولی این تصمیم ملی است و توسط ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود که اشتباهات بسیاری دارد

دیدگاهتان را بنویسید