ادامه مسیر تحول در قوه قضاییه

رئیس جدید دستگاه قضا، دفاع از آزادی‌های مشروع و منع ورود به حریم خصوصی مردم را ازجمله محورهای عملکردی خود اعلام کرد

به گزارش همشهری مراسم تودیع و معارفه ابراهیم رئیسی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روسای قدیم و جدید قوه قضاییه روز دوشنبه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضایی برگزار شد. دفاع از آزادی‌های مشروع، منع ورود به حریم خصوصی مردم و بازنگری در تامین امنیت مقامات با محوریت سند تحول مهم‌ترین رویکردهای محسنی‌اژه‌ای برای ریاست قوه قضاییه است. حسن‌روحانی، رئیس‌جمهور غایب این مراسم بود. البته عصر دیروز روحانی به دفتر رئیس قوه قضاییه رفت و با او دیدار و گفت و گو کرد.روحانی در این دیدار مجددا انتصاب اژه‌ای به ریاست دستگاه قضا را تبریک گفت.  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به این مراسم آمده بود. ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، پیروز حناچی شهردار تهران، محمود علوی وزیر اطلاعات، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد و پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس دفتر مقام معظم رهبری ازجمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

آزادی مشروع را گسترش می‌دهیم
در بخشی از این مراسم، رئیس جدید قوه قضاییه درباره رویکردهای خود نسبت به مدیریت دستگاه قضایی گفت: محور برنامه‌های قوه قضاییه سند تحول است و این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همانطور که انتظار مردم است با وحدت و یکپارچگی با همه مسئولان قدم‌های بلندی برداریم. به‌گفته اژه‌ای «گسترش عدل و عدالت در همه ساحت‌ها، مبارزه قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به‌صورت مجانی به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش‌رو ازجمله پیشگیری از وقوع جرم، کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه، صلح و سازش، ایجاد سازوکار گسترش آزادی‌های مشروع ازجمله محورهای این تحولات خواهد بود.»
براساس گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بسیار خوشحال بودم اگر شخص دیگری را انتخاب می‌کردند و به هر روی تقدیر اینگونه بود و اکنون به فضل پروردگار و همکاری قوا و همه نخبگان و دلسوزان با قدرت و قوت این مسئولیت خطیر را دنبال خواهم کرد و می‌توانیم قدم‌هایی را در جهت خدمت به نظام، مردم و ارزش‌ها برداریم. او در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم ایجاد سازوکاری برای گسترش آزادی‌های مشروع، گفت: همه به این موضوع قائل هستیم و در قانون اساسی نیز آمده است. در ابلاغ مقام معظم رهبری نیز ایشان در این خصوص عنایت فرمودند. این موضوع نیاز به سازوکار خاصی خواهد داشت تا بتوانیم از آزادی‌های مشروع بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند، خیلی از کارهای خلاف صورت نخواهد گرفت.

اجازه ورود به حریم خصوصی نداریم
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم نگاه همه‌جانبه در اقدامات امنیتی، گفت: پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات از یک طرف و از طرف دیگر جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد و احیانا ورود به حریم خصوصی در جایی که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه نداده است، بسیار مهم است و باید هر دو طرف را ببینیم و هر دو را با هم و به کمک یکدیگر جلو ببریم.

محکوم می‌کنند که چرا همسو هستیم
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب و رئیس سابق قوه قضاییه نیز با تمجید از محسنی‌اژه‌ای در مسئولیت‌های قضایی گفت: من ۳۶سال است که از نزدیک با حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای همکار هستم و در این ۳۶ سال چیزی که از ایشان دیدم، صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و حقوق است و ایشان قاضی توانمندی است. ایشان روحیه‌ای انقلابی دارند و تطورات ایام ایشان را دچار تغییر نکرده است. در این دو سال و اندی هم که در قوه قضاییه مسئولیت داشتم، نقش ایشان در مدیریت پرونده‌های ملی و مهم از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد. ایشان مشاوری امین برای همه قضات و بنده بودند و لازم است که از همه همکاران در سراسر کشور تقدیر و تشکر کنم. ایشان در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشتند، اما همیشه تلاش می‌کردند که بی‌نام و نشان باشند. تا جایی که من یادم می‌آید ایشان در خیلی از پرونده‌ها که تلاش می‌کردند دوست نداشتند نامشان باشد و البته ما از این همکاران در قوه قضاییه کم نداریم. ابراهیم رئیسی نخستین شاخصه عدالت اداری را شایسته‌سالاری و جذب شایستگان دانست و افزود: آنچه می‌تواند از بخشی به بخش دیگر، از جریانی به جریان دیگر، از جناحی به جناح دیگر،   یک صراطی را حفظ کند، فقط قانون‌مداری است. همه دولت‌ها و بخش‌ها و همه مسئولان در دستگاه قضایی باید بر قانون و قانون‌مداری تأکید کنند. رئیس‌جمهور منتخب همچنین با بیان اینکه در دولت آینده نیز همواره اجرای عدالت را مورد تأکید قرار می‌دهیم، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری بین 3قوه و با حضور همه نهادها و سازمان‌ها حقیقتاً همکاری مثال‌زدنی را در کشور شکل دهیم، بنده در خدمت رؤسای مجلس، قوه قضاییه و سایر ارگان‌ها هستم. برخی حرف‌ها زده می‌شود که ما را محکوم می‌کنند که با هم همسو هستیم، اما همراهی و همکاری برای پیشبرد امور کشور اجتناب‌ناپذیر است؛ لذا همکاری 3 قوه،  همه نهاد‌ها و   آحاد مردم برای پیشرفت امور در بستر قانون یک ضرورت است که باید شکل بگیرد.

مردم هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت
رئیس مجلس هم با اشاره به اینکه امروز در شرایط سختی به سر می‌بریم و این شرایط به‌ویژه برای محرومان و مستضعفان سخت‌تر از همیشه است، گفت: خوشبختانه یک دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده است و در آستانه شروع به‌کار و مسئولیت‌پذیری جدیدی هستیم، این دوره فرصتی بسیار کم‌نظیر برای حل مشکلات و خدمت به مردم است. این توقع بحق مردم از ماست و مردم دیگر هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت و این وظیفه بر دوش همه ماست و برای موفقیت هیچ بهانه‌ای نیست. محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه ما مکلف هستیم با کارآمدی و پاسخگویی بتوانیم ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم، افزود: بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم در آینده است؛ چراکه اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار دولت و قوه مجریه است، اما روشن و مشخص است که 2قوه دیگر باید این فعالیت‌ها را تکمیل کنند و نقش کلیدی در این همکاری و همدلی و هم‌افزایی دارند.

3قوه زندگی را برای مردم شیرین کنند
در ابتدای این مراسم، دادستان کل کشور با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: با انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای برای دومین‌بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضاییه از درون قوه قضاییه صورت گرفت که سوابق نورانی و طولانی و تجارب گرانقدر دارد. محمد‌جعفر منتظری افزود: در 2سال و نیم اخیر مدیریت عالی قوه قضاییه از درون قوه مجریه انتخاب شد که این دوران کوتاه بود و آیت‌الله رئیسی منتخب مردم برای تصدی ریاست‌ قوه قضاییه شد که به ایشان تبریک می‌گویم. انتظار بحق دستگاه قضایی برای دومین‌بار با انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای محقق شد. دادستان کل کشور گفت: امیدواریم در دوران جدید، تعامل و همکاری 3قوه، زندگی را برای مردم شیرین‌تر کند و گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

اژه‌ای قاطع و ساده‌زیست است
رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در توصیف ویژگی‌های رئیس جدید دستگاه قضا گفت: در مورد آقای اژه‌ای حرف زدن زیره به کرمان بردن است. ایشان از ۱۶ سالگی طلبگی را شروع کردند و در ادامه توسط شهید بزرگوار آیت‌الله قدوسی به‌کار قضایی جذب شدند.
ایشان مسئولیت‌های مختلف داشته‌اند که اگر بخواهم بشمارم تعدادشان زیاد است؛ از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات که در همه جایگاه‌ها ایشان موفق بودند. حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی تأکید کرد: ایشان 2ویژگی دارد؛ ویژگی اول قاطعیت و ویژگی دوم ایشان هم ساده‌زیستی  است. من افتخار همسایگی با ایشان را دارم و زندگی ایشان یک زندگی طلبگی ساده است.

دیدگاهتان را بنویسید