ابتکار عمل منطقه‌ای عراق و مانع تراشی‎های فرانسه

مداخله و مانع تراشی فرانسه در ابتکار منطقه‌ای عراق می‌تواند هزینه سنگینی برای این طرح داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری میزان – دولت عراق در یک ابتکار سیاسی منطقه‌ای قصد دارد تا اجلاسی در «بغداد»، برگزار کند تا شاید از تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه بکاهد؛ عراق خود اکنون یکی از کشور‌هایی است که در بطن درگیری‌ها و ناآرامی‌ها قرار دارد.
حضور نظامی آمریکا در عراق و گروه‌های تروریستی به ویژه «داعش» در این کشور عامل اصلی وجود درگیری و ناامنی در کشور است.
سوریه نیز به درد عراق دچار است، با این تفاوت که دولت‌های غربی، سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی در تلاش برای سرنگونی دولت قانونی این کشور بوده و هستند.
اکنون که در سوریه ثبات ایجاد شده و گروه‌های تروریستی در ضعیف‌ترین شرایط خود قرار دارند، نقش این کشور در منطقه بار دیگر باید در نظر گرفته شود.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و تشکیل دولت در این کشور با توجه به فشار‌های سیاسی و اقتصادی که به اسد وارد می‌شود، توانست بخش زیادی از تهدیدات را خنثی کند.
حضور مردم سوریه پای صندوق‌های رأی، مخالفت با دخالت‌های کشور‌های مداخله گر غربی و عربی بود.
در اجلاسی که قرار است در عراق برگزار شود، مهم‌ترین کشور‌های حاضر، همسایگان عراق هستند؛ ایران، عربستان، اردن، کویت و البته سوریه که به نظر می‌رسد بر اساس اخباری که منتشر شده، به خاطر فشار‌هایی که دولت فرانسه به عراق وارد کرده، از «بشار اسد» برای حضور در این اجلاس منصرف شده است.
اینکه دولت عراق بنا بر خواسته یک دولت غربی از حضور رئیس جمهور یک کشور مهم و تاثیر گذار در همسایگی خود در اجلاس بغداد منصرف می‌شود، اتفاق خوبی برای عراق نیست.
فرانسه در بحران‌های منطقه نقش منفی داشته و تاکنون با دخالت‌های خود در کنار آمریکا و دیگر کشور‌ها و رژیم‌های منطقه باعث شدت گرفتن بحران در منطقه بوده است.
نخست وزیر عراق باید به این درک برسد که همسایگانی چون سوریه برای عراق باقی می‌مانند و در شرایط دشوار و بحرانی در کنار دولت و ملت عراق قرار می‌گیرند نه رئیس جمهوری، چون «امانوئل مکرون».
اتحاد و همگرایی میان کشور‌هایی که در محور مقاومت قرار دارند، به افزایش قدرت این جبهه می‌انجامد که باعث خواهد شد تا دخالت‌ها توطئه‌های نیز کاهش یابد.
همگرایی و وحدت سیاسی و نظامی میان کشور‌های همسو در منطقه تنها راهی است که می‌تواند مانعی مقابل دخالت ها، فتنه انگیزی‌ها و جنگ افروزی‌هایی باشد که قصد آن تضعیف جهان اسلام است.
«مکرون» با دخالت مستقیم و مانع شدن از دعوت «بشار اسد» از سوی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در صدد آن است تا از تقویت و همگرایی کشور‌های همسو در منطقه بکاهد.
شبکه «المیادین» به تازگی گزارش داد که «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد الشعبی، در سفری به «دمشق» با «بشار اسد» دیدار و از وی برای شرکت در اجلاس بغداد، دعوت به عمل آورده است.
اگر از «بشار اسد» برای شرکت در اجلاس بغداد دعوت نشود، نمی‌توان نتایج آن را موفقیت آمیز دانست حتی اگر برخی سران شرکت کننده در اجلاس نیز با حضور رئیس جمهور سوریه مخالف باشند، اما حضور یک کشور درگیر تروریسم که توانست از آن شرایط بحرانی خارج شود، ضروری است.
شاید حتی در کنار مخالفت رئیس جمهور فرانسه با حضور «بشار اسد» در اجلاس بغداد، برخی مدعوین همچون عربستان، ترکیه و امارات با حضور مخالف باشند.
بغداد و دمشق روابط سیاسی نزدیکی با یکدیگر دارند و نباید فشار فردی، چون مکرون باعث شود تا این روابط به سردی گراید.
دو کشور عراق و سوریه در بحران داعش در کنار یکدیگر توانستند بر این مشکل تزریق شده از سوی محور غربی، عربی، عبری فائق آیند.
فرانسه و دیگر کشور‌های غربی، هیچگاه خواهان گسترش روابط کشور‌های سوریه و عراق نبوده و نخواهند بود به همین خاطر است که بر سر راه این مسیر مانع تراشی می‌کنند؛ همانگونه که برای تشکیل دولت در لبنان مانع تراشی می‌کنند و اکنون ماه‌های این کشور بدون دولت است و دوران بحران را سپری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید