آژانس انرژی اتمی: پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده‌ایم

به گزارش روزنامه وطن امروز مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده است. به گزارش فارس، «رافائل گروسی» در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است پیشنهاد طرف‌های ایرانی برای تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس را بپذیرد، گفت: «هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «باید یادآوری کنم چنانچه این توافق تمدید نشود اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند پاک خواهد شد و این باعث وارد شدن لطمه به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما هنوز با من تعاملی صورت نگرفته و امیدوارم بزودی با ایران وارد تعاملات مستقیم درباره این موضوع شویم».

گروسی در ادامه این مصاحبه تأکید کرد تفاهم فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقوله‌ای جدا از مذاکرات جاری در وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام است و نباید این دو را به هم وابسته کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چنانچه تفاهم میان ایران و آژانس اتمی تمدید نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: «باید به خاطر داشته باشید که این توافق، نوعی چاره موقت بود که مجبور بودیم آن را بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تصمیم ایران برای کاهش محسوس بازرسی‌های‌مان ایجاد کنیم». گروسی تصریح کرد چنانچه تفاهمنامه فنی با ایران تمدید نشود و اطلاعات مربوط به سایت‌های ایران از ماه فوریه پاک شوند، یک «سیاه‌چاله» اطلاعاتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ماه فوریه به بعد ایجاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید