آمریکا از شهروندانش خواست فورا افغانستان را ترک کنند

سفارت آمریکا در کابل امروز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای درباره وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، از شهروندان آمریکایی خواست تا در سریعترین زمان ممکن این کشور آسیای میانه را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آن دسته از کارکنان آمریکایی این سفارتخانه در کابل که میتوانستند از طریق دورکاری به اجرای مسوولیتهایشان بپردازند، طبق درخواست ۲۷ آوریل وزارت خارجه آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند و همین وضعیت موجب میشود ارائه کمک به موقع به شهروندان آمریکایی در وضعیت فوق‌العاده دشوار شود.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: از شهروندان آمریکایی درخواست میشود فورا از طریق پروازهای تجاری موجود از افغانستان خارج شوند. با توجه به شرایط امنیتی و کاهش کارمندان، توانایی این سفارتخانه برای کمک به شهروندان آمریکایی حاضر در افغانستان حتی داخل کابل به شدت محدود است.

براساس اعلام این سفارتخانه، شهروندان آمریکایی حاضر در افغانستان که برای خرید بلیت پروازهای تجاری با مشکل مواجه هستند میتوانند از “وام‌های بازگشت به میهن” استفاده کنند.

علاوه بر این، از اتباع آمریکایی خواسته شده تا با ثبت نام در سامانه سفر امن (STEP) از تازه‌ترین تحولات و اطلاع رسانی درباره پروازها در آینده مطلع شوند. این سفارتخانه از جمله تهدیدات موجود در افغانستان به “جرایم مرتبط با تروریسم، ناآرامی مدنی، آدم‌ربایی، درگیری مسلحانه و کووید-۱۹” اشاره کرد.

افغانستان از زمان آغاز خروج تدریجی نیروهای بین‌المللی، شاهد رشد خشونت مرتبط با تحرکات نظامی طالبان شده است. خروج این نیروها قرار است تا یازده سپتامبر تکمیل شود. این برنامه طبق توافق فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان وو ایالات متحده انجام میشود که در دوحه به امضا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید