وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

روز گذشته تصاویری از «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان پشت فرمان خودروی سواری «خزر» تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

به گزارش روزنامه خراسان  از قرار معلوم روز پنج شنبه ۲۴ تیر رئیس جمهور آذربایجان به خانواده‌های قربانیان و معلولان آذربایجانی جنگ قره باغ، خودروی سمند که در جمهوری آذربایجان با نام «خزر» شناخته می‌شود اهدا کرده و خودش هم برای آشنایی با وضعیت فنی خودرو پشت فرمان نشسته است. برای این که بیشتر درباره این محصول مشترک بدانید با ما همراه باشید.

خودروسازی مشترک ایران و آذربایجان

همین ابتدا باید بگوییم که خودروی خزر همان خودروی سمند است که با لوگوی اختصاصی در کارخانه مشترک خودروسازی ایران خودرو و آذرماش در جمهوری آذربایجان تولید می‌شود. این کارخانه مشترک خودروسازی در شهرک صنعتی «نفت چالای» این کشور در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو، در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی شده است. این کارخانه از بزرگ‌ترین واحد‌های تولیدی این شهرک صنعتی به حساب می‌آید و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری شامل مدل‌های مختلف در سال است و شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد. این کارخانه سال ۱۳۹۷ در سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان افتتاح شد. سهم گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ درصد و شامل خدمات فنی و مهندسی بود. مقرر شده بود در این کارخانه خودرو‌های رانا، سمند، دنا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو پیکاپ و رنو تندر تولید شود. میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۴ میلیون منات بود و با آغاز فعالیت این واحد تولیدی ۳۰۰ نفر در آن مشغول کار شده‌اند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

روشی برای بازاریابی

در برنامه استراتژیک صنعت خودرو، صادرات سالانه تعداد مشخصی پیش‌بینی شده که معمولاً دو شیوه به کار گرفته می‌شود که یکی از آن ها، صادرات خودرو و دیگری تولید خودرو در کشور مقصد است که با صادرات قطعه به کشور مقصد موجب رشد صنعت قطعه سازی کشور نیز خواهیم شد، اما در همان سال افتتاح کارخانه، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن و عضو اتاق بازرگانی تهران گفته بود بخش بزرگی از قطعه‌سازی کشور که عضو تشکل همگن هستند هیچ نقشی در این قرارداد ندارند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

تولید خودروی ایرانی در دیگر کشور‌ها

شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو از سال‌ها قبل به دنبال ایجاد سایت‌های تولیدی در کشور‌های دیگر بودند. منوچهر منطقی، مدیرعامل وقت ایران خودرو، در سال ۱۳۸۵ گفته بود: «قصد داریم تا سال ۲۰۱۰ خطوط تولید سمند در بلاروس، مصر، سنگال، چین و ونزوئلا را به همراه آذربایجان راه‌اندازی کنیم و به ظرفیت مناسبی برسانیم.»، اما بنا بر آن چه در رسانه‌ها آمده در میان سایت‌های ایران‌خودرو، تنها سایت‌های تولیدی در سوریه و عراق و تا حدی آذربایجان توجیه اقتصادی داشتند که خط تولید سوریه هم با هجوم داعش تعطیل شد. با این حال، خودروسازان ایرانی در کشور‌هایی مثل: جمهوری آذربایجان، سوریه، عراق، ونزوئلا، سنگال، بلاروس و … خط تولید خودرو را راه اندازی کردند که بخشی از آن‌ها به دلیل نبود زیر ساخت و برخی هم به دلیل به روز نبودن فناوری در خودرو‌های ایرانی تعطیل شدند.

وقتی سمند را به اسم خزر صادر می‌کنند!

کاربری با نام جهان نوشت:‏⁧‫ ایران خودرو‬⁩ تو آذربایجان خط تولید زده و سمند و دنا رو به اسم ⁧‫خزر‬⁩ تولید میکنه جالبه که دنا پلاس اتومات با کروز رو گذاشته ۵۶۰۰ دلار، یعنی ۱۴۰ میلیون. البته از دم قسط هم میتونی بخری همین ماشین داخل ایران بالای ۴۰۰ میلیون به مردم فروخته میشه و خودروساز می‌ناله که تو ضرره.

عباد گرگاری نوشت: ‏این دومین تجربه تولید محصولات ایران‌خودرو در جمهوری آذربایجان بعد از ورشکستگی تجربه اول در شهر شاماخی آن کشور است که از سال ۸۵ سمند را با نام آذسمند مونتاژ میکرد. کارخانه جدید در نفچالا غیر از سمند، دنا و سمند سورن نیز مونتاژ می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید