مسکو: دیگر هیچ مانع غیرقابل حل در مذاکرات احیای برجام وجود ندارد

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفته که مسائل حل‌نشده اندکی در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین باقی مانده‌اند.

مسکو: دیگر هیچ مانع غیرقابل حل در مذاکرات احیای برجام وجود ندارد
به گزارش فارس، یک دیپلمات ارشد روسیه عصر چهارشنبه به وقت تهران مدعی شد مسائل مهم اندکی در گفت وگوهای جاری در وین برای احیای برجام باقی مانده‌اند.

شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشت که مسائل مهم اندکی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده‌اند و دیگر هیچ مانع غیرقابل حلی در این گفت‌وگوها وجود ندارد.

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» روز سه شنبه درباره احتمال توافق در خصوص بازگشت طرف‌ها به برجام مدعی شد: «هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر. ما طی دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بودیم اما هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

بلینکن افزود: « پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند.»

یک خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» روز چهارشنبه گفت که احتمالاً دور ششم مذاکرات برجام با چند روز تأخیر برگزار می‌شود. او در پیامی توئیتری نوشت: «متوجه شدم که دور بعدی مذاکرات ایران بعید است پیش از روز شنبه برگزار شود. این زمان درست شش روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران است.»

پیش‌تر گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که دور ششم مذاکرات وین جهت احیای برجام، روز پنجشنبه یا جمعه در این شهر انجام شود.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

بعد از گذشت یک سال از خروج ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از توانایی یا اراده لازم برای عمل به وعده‌هایشان برخوردار نبوده‌اند در گام‌های متعهد تعهداتش ذیل برجام را کاهش می‌دهد.

اقدامات ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای از جمله بند ۳۶ این توافق انجام می‌شد که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عمل نکردن طرف‌های دیگر به تعهداتشان ذیل برجام، تعهداتش در این توافق را کاهش دهد.

اکنون دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

«سید عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران هفته گذشته گفت که مسائل باقی‌مانده میان طرف‌ها مهم هستند، اما می‌توان آنها را حل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید