مرندی: دولت آینده سیاست‌های نظام در قبال برجام را ادامه می‌دهد

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر توقف و کاهش شانس دستیابی به توافق در صورت آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم، گفت: رئیس‌جمهور منتخب صراحتا بیان کردند که سیاست‌های نظام را ادامه خواهند.

به گزارش روزنامه رسالت ، تحلیلگر مسائل آمریکا درباره آخرین تحولات مذاکرات برجامی و ادعای نگرانی آمریکایی‌ها از رو به اتمام بودن فرصت احیای برجام، اظهار کرد: در پرونده برجام همه‌چیز شفاف و مشخص است. موضع‌گیری و اظهارات جمهوری اسلامی ایران این است که ما در وین از خود انعطاف نشان داده و به توافق دست‌یافته و امتیازاتی به‌طرف مقابل داده‌ایم، گرچه در درون کشور بر سر کیفیت برجام اختلاف وجود داشت. بنابراین، وقتی ایران تصمیم گرفت توافق برجام را بپذیرد کاملا به آن پایبند بود، اما آمریکایی‌ها نه‌تنها در زمان اوباما به این تعهد پایبند نبودند بلکه در زمان ترامپ نیز از برجام خارج شدند. در حال حاضر  بایدن رئیس‌جمهور فعلی این کشور نیز همان سیاست‌های ترامپ را دنبال می‌کند.

سید محمد مرندی افزود: در مذاکرات کنونی پیرامون پرونده برجام نیز بنا بر احیای این توافق بود، اما اتفاقی که تاکنون رخ‌داده هرگز احیای برجام نبوده است. درواقع، دولت‌های اروپایی‌ و آمریکایی‌ها خواسته‌های جدیدی را مطرح می‌کنند. آن‌ها به دنبال این هستند از کشورمان امتیازات جدیدتر و بلندمدت‌تری دریافت کنند تا به برجام بازگردند. در چنین شرایطی باید گفت معنای آن دیگر بازگشت به برجام نیست، بلکه عملا توافق دیگری است. از سوی دیگر، بدیهی است با عدم اجرای تعهدات توسط طرف مقابل، نمی‌توان برجام را عملیاتی کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: گرچه ایران صادقانه اعلام کرده اگر طرف مقابل به تمام تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهدات خودمان عمل می‌کنیم، اما بااین‌حال طرف‌های برجامی بیان می‌کنند تنها بخشی از توافقات صورت گرفته را اجرا خواهند کرد. البته علاوه بر این نیز به دنبال دستیابی به امتیازات جدیدتر هستند، بنابراین این خواسته‌های آن‌ها با برجام فاصله بسیار زیادی دارد.

وی همچنین درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر توقف و کاهش شانس دستیابی به توافق در صورت آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم، معتقد است: رئیس‌جمهور منتخب صراحتا بیان کردند که سیاست‌های نظام را ادامه خواهند. از سوی دیگر، سیاست‌های نظام محدود به دولت نیست، بلکه تدابیر و راهبردهای حاکمیت و شورای عالی امنیت ملی را هم شامل می‌شود. بنابراین قطعا موضع سیاست خارجی کشور درزمینهٔ هسته‌ای، با روی کار آمدن دولت جدید تغییری نخواهد داشت.

مرندی بیان کرد: تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تمامی تعهدات این توافق است که ایران نیز به تعهدات پایبند خواهد بود، بنابراین در چنین شرایطی دولت فعلی و یا دولت آینده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

منبع: روزنامه رسالت

دیدگاهتان را بنویسید