مذاکرات صلح افغانستان در قطر از سر گرفته شد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از ازسرگیری مذاکرات بین این گروه و دولت افغانستان در دوحه پایتخت قطر خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از الجزیره، «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که دور جدید مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شده است.

مذاکرات گروه طالبان با هیئت اعزامی دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله٬ رئیس شورای عالی مصالحه ملی در  دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

به گزارش الجزیره «عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه همزمان با از سرگیری مذاکرات بین افغانستانی گفت: همه تلاش خود برای دستیابی به نتایج مثبت مذاکرات امروز را به کار می‌گیریم.
وی افزود: مذاکرات صلح افغانستان از ۱۰ ماه گذشته آغاز شده است اما هنوز پیشرفت قابل چشمگیری به دست نیامده است.
عبدالغنی برادر تأکید که طالبان هرگز اجازه هیچ گونه تلاشی برای آسیب زدن به تمامیت ارضی افغانستان را نخواهد داد.
وی اعلام کرد که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و ما باید همه تلاش خود برای دستیابی به حل سیاسی بحران این کشور را به کار بگیریم.
از سوی دیگر، رئیس کمیته صلح افغانستان گفت که در صورت استفاده دولت افغانستان از راه حل نظامی و تلاش طالبان برای پیروزی نظامی، این ملت افغانستان هستند که بازنده خواهند بود.
وی تأکید کرد که تسریع روند مذاکرات برای دستیابی به راه حلی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد، ضرورت دارد.

دیروز یک هیئت بلند پایه دولتی از جمله کریم خلیل٬ معاون دوم ریاست جمهوری پیشین افغانستان٬ عطا محمد نور والی پیشین ولایت بلخ و برخی رهبران سیاسی جهت انجام مذاکرات جدی با گروه طالبان عازم قطر شدند.

تاکنون دستور کار این گفت‌وگوها مشخص نشده است اما انتظار می‌رود طرفین پیرامون ایجاد آتش‌بس٬ تشکیل دولت انتقالی و آزادی زندانیان گروه طالبان مذاکره کنند.

هیئت‌های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان طی ماه‌های گذشته نشست های متعددی در دوحه قطر برگزار کرده و بحث های خود را درباره چگونگی صلح ادامه داده اند.

مذاکرات بین افغانستانی صلح در شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، اما این مذاکرات تاکنون پیشرفتی قابل ملاحظه نداشته و جنگ و درگیری هنوزهم حرف نخست را در افغانستان می زند.

تقریبا از یک ماه گذشته افغانستان صحنه درگیری نظامی میان نیروهای وابسته به طالبان با نیروهای دولت مرکزی افغانستان است و گزارش ها از صحنه تحولات در این کشور خبر از تصرف چند ایالت و منطقه به خصوص در بخش های قندوز و استان فاریاب از سوی نیرو های وابسته به طالبان دارد

دیدگاهتان را بنویسید