سالیوان: بخش‌های زیادی از تحریم‌ها علیه ایران ضرورتا بخشی از برجام نیستند

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که بخش‌های زیادی از تحریم‌های ما علیه ایران ضرورتا بخشی از توافق هسته‌ای نیستند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا که به همراه جو بایدن رئیس جمهور این کشور به انگلیس سفر کرده است پیرامون صحبت‌های آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده درباره ضرورت توافق بلندمدت‌تر و قدرتمندتر با ایران گفت: از زمانی که در جریان مذاکرات با ایران بوده‌ایم، دشوار بودن هرگونه مذاکره با آنها را می‌دانیم اما معتقدیم که میدانی برای مذاکرات بیشتر بر اساس برجام و زمانی که آمریکا به آن بازگردد وجود خواهد داشت و معتقدیم ایرانی‌ها در نهایت آماده حضور در آن مذاکرات خواهند بود. منافعی برای آنها وجود دارد زیرا بخش‌های زیادی از تحریم‌های ما ضرورتا بخشی از برجام نیستند. البته ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم و از ظرفیت لازم برای برداشتن گام‌های بیشتر علیه آنها و در حالتی که آنها (ایرانی‌ها) بر اساس حسن نیت مذاکره نکنند،‌ برخورداریم.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین درباره مذاکرات بایدن با پوتین و بحث توافق هسته‌ای با ایران گفت: روسیه یکی از اعضای گروه 1+5 است. تیم مذاکره کننده آمریکایی در تعامل با تیم مذاکره کننده روسیه در ژنو است. آنها به طور گسترده و با روشی سازنده و مفید با هم تعامل کرده‌اند. این فرصتی برای هر دو رئیس جمهوری خواهد بود تا بتوانند بر روی آنچه که ما در این مذاکرات به آنها فکر می‌کنیم و چه اقداماتی لازم است که بتوان از موانع عبور کرد، مشورت کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا اعلام کرد که انتظار دارد حتی در صورت بازگشت کشورش به برجام و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، صدها مورد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله تحریم‌هایی که در دولت ترامپ وضع شده‌اند، همچنان به‌قوت خود باقی بمانند.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که تحریم‌های مورد نظر خلاف برجام نباشند، تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، حفظ خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید