رقابت برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

چین بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در افغانستان است اما اگر هزینه‌های نظامی را مدنظر قرار دهیم ایالات متحده با بالاترین میزان هزینه در صدر قرار خواهد گرفت. به طور کلی، فصل جدیدی در افغانستان با حمله ایالات متحده در 2001آغاز شد. میزان هزینه‌های نظامی ایالات متحده بالغ بر میلیاردها دلار است (نمودار)
بنابراین مهمترین سرمایه‌گذاری ایالات متحده در مجموع در حوزه امنیت و سیاست افغانستان است اگرچه شرکت‌ها و دولت ایالات متحده در توسعه زیرساخت‌ها برنامه گسترش بهداشت آموزش عالی و رسانه‌های جمعی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای کرده‌اند اما فساد و عدم امنیت و حمله مستقیم جنگجویان طالبان و به تازگی داعش به ایالات متحده تحت عنوان دشمن شماره یک افغانستان این سرمایه‌گذاری‌ها را متاثر کرده است. با توجه به تشدید رقابت ایالات متحده و چین به طور حتم رقابت دو کشور به افغانستان کشیده خواهد شد و در نهایت گذشت زمان نشان خواهد داد که کدام یک از دو کشور موفق‌تر خواهند بود. اگرچه در حوزه زیرساختی به نظر می‌رسد چین گوی سبقت را از امریکا می‌رباید اما در حوزه فرهنگ و قدرت نرم به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری امریکا در آموزش رسانه و اینترنت در افغاستان این کشور دست بالا را خواهد داشت.

از گذشته افغانستان را دروازه هندوستان و شبه قاره می‌نامیده‌اند. پس از اعلام استقلال هند و جدایی پاکستان از آن رقابت و درگیری دو کشور آغاز شد. با رخ دادن سه جنگ و افزایش تنش بین دوکشور رقابت آنها در مناطق رقیب به مانند بنگلادش و افغانستان تشدید شد. هند افغانستان را به عنوان پشت جبهه دشمن می‌نگرد همچنین نگرانی هند از گروه‌های اسلام‌گرا در کشمیر باعث شده است افغانستان در صدر اولویت‌های منطقه‌ای هند قرار گیرد. پس از این فصل جدید، افغانستان در 2001 هندوستان سفارت خود را دوباره راه‌اندازی و چهار کنسولگری را در این کشور افتتاح نمود. سرمایه‌گذاری در سدسازی و ساخت نیروگاه موید این امر است که رقابت بین هند و پاکستان با توسعه بندر چابهار ایران به منظور ساخت مسیر جدید تجاری برای دسترسی افغانستان به دریا وارد مرحله جدیدی می‌شود. توسعه بندر چابهار و معافیت آن از تحریم‌های همه جانبه ایالات متحده علیه ایران ساخت راه آهن و بزرگراه چابهار زاهدان میلَک نشان دهنده این امر است نخستین محموله گندم‌های اهدایی هندوستان به افغانستان در سال گذشته در چابهار تخلیه به افغانستان حمل شد. اگر ایالات متحده افغانستان را ترک کند هند می‌تواند به عنوان رقیب قدرتمند چین ظاهر شود.

دیدگاهتان را بنویسید