رخصت رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی: ارز 4200 تومانی به چه کسانی داده شد؟

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این سوال وجود دارد که ارز 4200 تومانی به چه کسانی داده شده است؟ اتاق بازرگانی چه کاری انجام می‌دهد؟ من عضو هیئت نمایندگان اتاق هستم اما نمی‌دانم که دقیقا چه اتفاقاتی در آن می‌افتد!
به گزارش اعتمادساز غلامعلی رخصت در نشست هم اندیشی « 1400 با کارآفرینان» که به همت سرپرستی روزنامه اعتماد در خراسان رضوی و در محل هتل دیپلمات مشهد برگزار شد، افزود: پیش از تصویب ارز 4200 تومانی در جلسه توسعه و تجارت و با حضور 60 صادرکننده نمونه ملی کشور، این موضوع مطرح شد و 59 نفر مخالف آن و تنها یک شرکت با ارز 4200 تومانی موافق بود اما فردای آن روز در رسانه‌ها خبر اختصاص ارز 4200 تومانی با نظر اکثریت فعالان اقتصادی و بازرگانان به چاپ رسید. این ارز 4200 تومانی برای تولیدکننده نیست و تنها برای رانت برخی از دوستان است.
با اشاره با 42 سال سابقه در حوزه تولید و صنعت، بیان کرد: امروز نه از جایگاه رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بلکه از جایگاه مدیرعامل شرکت مهتاتوس می‌گویم که 25 سال است که با مشکل عدم وجود واگن مواجه هستیم. آیا واقعا در این مملکت کسی نیست که این مشکل را حل کند و برای آن راهکاری ارائه دهد؟ درصورتی که اگر همان 25-30 سال پیش این مشکل حل شده بود، عوارض امروز را نداشت اما از آنجایی که در آن رانت وجود دارد و می‌خواهند درآمد رانتش همواره جاری باشد نه دولتیان آن را حل کنند و نه به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.
با بیان اینکه امروز بهار صادرات است، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که نرخ ارز به قیمتی که امروز دارد، برسد و در حالیکه گاهی قدرت مانور ما فقط یک دلار است با مشکلاتی نظیر عدم وجود واگن و بزرگتر از آن، کمبود مواد اولیه روبرو می‌شویم.
متاسفانه اکثر واحدهای نساجی در کل کشور در طی شش ماه گذشته تعطیل شدند و هیچ‌کس دغدغه تعطیلی واحدی تولیدی، بیکار شدن پرسنل آن و اتلاف حجم بالای سرمایه‌گذاری که انجام شده است را ندارد.
در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار پیشرفت داشت؟ در سال 1355-1356 مردم ترک به ایران می‌‌آمدند و چرخ‌های کهنه ایرانی را می‌خریدند تا بتوانند خیاطی کنند اما امروز ایرانی‌ها در کوچه‌های استامبول به دنبال چرخ‌های کهنه خارجی هستند چراکه توان خرید چرخ نو را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید