رانت‌بازی هوشمندانه نیست! یک کارآفرین نمونه با چه متر و معیارهایی مشخص می‌شود؟

اصل کارآفرینی و ایجاد شغل و کسب و کار برپایه صداقت است. صداقت در گفتار، رفتار و کردار می‌تواند اثر مستقیم و سازنده‌ای داشته باشد به ویژه برای افراد تازه کار اثری پررنگ‌تری هم خواهد داشت.
در واقع همه افراد در ایجاد یک شغل ابتدا به منافع اقتصادی فکر می‌کنند تا جایی که اگر این منافع نباشد اصلا شغل ایجاد نمی‌شود چون انگیزه‌ای برای کارآفرین باقی نمی‌ماند. اما اگر بتوانیم در کنار این به سلامت و صداقت کار فکر کنیم دیگر نیازی نیست به اینکه شغلی را ایجاد کنیم. تعدادی را استخدام کنیم و منافعی ببریم و به سمت برند سازی برویم.
یک اصل مهم این است که ایجاد شغل و استخدام افراد زکات دارد. سیستم حکومتی و مالیاتی همراه با هزینه است. فارغ ازافرادی که تخلف می‌کنند اگر کسی می‌خواهد واقعا درست کار کند و صداقت داشته باشند باید در ازای دریافت دستمزد مالیات بدهد. اگر افراد را استخدام می‌کند و ادعای کار‌آفرینی دارد باید لیست بیمه را رد کند آینده آن افراد را در نظر بگیرد. حقوق تامین اجتماعی و شهرداری باید پرداخته شود. این‌ها ابتدایی‌ترین اصولی است که می‌تواند در اقتصاد و کسب و کار اثر مستقیم و مهمی داشته باشد.
وقتی که ما صداقت را سر لوحه زندگی و کار اقتصادی مان قرار دهیم. می‌توانیم خیلی شفاف کار کنیم و قطعا کار پربرکتی خواهیم داشت. اگر افراد را سنگر کسب و کار و درآمد خودمان بکنیم و در کنار کار رانت ایجاد کنیم و حقوق دولتی را پرداخت نکنیم این نشانه هوش و استعداد ما در کسب و کار نیست. افرادی واقعا موفق هستند که عملکرد شفاف داشته باشند اینکه ما همه کار را به نفع خودمان انجام دهیم بسیار مشکل آفرین خواهد بود. همان کاری که بخش زیادی از افراد در بخش خصوصی انجام می‌دهند که این بحث انتقاد من از این بخش هم هست. از طرفی هم از دولت می‌خواهم که کمک و حمایت کند تا از دور زدن قانون جلوگیری شود و قانون درجای درست اجرا شود تا بتواند به افراد کمک کند.
در کشورما با وجود همه این تحریم بهترین فرصت‌ها برای ایجاد کسب و کار فراهم شده است. اما مشکل بزرگ ما این است که تابع زوریم. باید حتما تحریمی باشد تا ما به خودمان بیاییم. اگر مرزها باز بود و تحریم نبود. کسی تولید نمی‌کرد چراکه همه ما دنبال لقمه آماده هستیم اینکه به‌ راحتی کالایی را از کشورهای مختلف بیاوریم و با چند برابر قیمت تحویل خریدار بدهیم. کالا‌هایی که بی شناسنامه و بی کیفیت هستند.
به لطف خدا بخشی زیادی از این تحریم‌ها تبدیل به فرصت شده است. من به عنوان فردی که در این کار است می‌بینم که در کنار همه مشکلات، کسب و کار رشد خیلی خوبی داشته و فرصت خوبی برای بهره‌وری به وجود آمده است.
من هرگز از هیچکدام از تصمیم‌هایی که در زندگی گرفتم پشیمان نبودم و اگر دوباره به گذشته برگردم، قطعا همه آنها را انجام خواهم داد. در بخش خصوصی احساس می‌کنم تا اندازه‌ای موفق بودم واین راه را تا جایی که بتوانم ادامه می‌دهم. در واقع افراد هنگام بازنشستگی کم کم دچار رکود و افسردگی می‌شوند. کار نشاط می‌آورد. از قدیم گفتند که از کار کرم خیزد و دیزی پر گوشت آید.
از دولت می‌خواهم از جوانان حمایت کند و زیاد سخت نگیرد تا شرایط پیشرفت محیا شود. بیایید انگیزه افراد را ازبین نبریم. امیرالمومنین می فرمایند: فقر که داخل شد ایمان خارج می‌شود و فرد بی‌ایمان دست به هرکاری می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید