رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران در هرات: پروژه ترمیم نقطه مرزی دو کشور تا چند روز آینده تکمیل می‌شود

رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران در هرات:

پروژه ترمیم نقطه مرزی دو کشور تا چند روز آینده تکمیل می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه هرات گفت: یک مشکل اصلی و اساسی در مرز دو کشور، ترمیم نقطه صفر مرزی بود که احتمالا تا ده روز آینده کامل می‌شود و مرز به حالت عادی برمی‌گردد.

به گزارش اعتمادساز، میراجان سلیمان در گفتگو با خبرنگار این رسانه افزود: هزینه‌های این امر را به طور مشترک دو دولت افغانستان و جمهوری اسلامی ایران هر کدام به میزان 50 درصد پرداخت می‌کنند. حتی این پیشنهاد از طرف اتاق مشترک مطرح شد که اگر دو دولت پرداخت این هزینه‌ها را به عهده نمی‌گیرند، بخش خصوصی و تجار آن را پرداخت و مرز را بازسازی کنند اما خوشبختانه از طریق روابط دیپلماتیک و چندین سفری که به تهران و مرز داشتیم تفاهمی براساس پرداخت پنجاه درصدی هزینه‌ها توسط هر یک از دولت‌ها برقرار شد.

وی درخصوص وضعیت این قسمت از مرز در سخنانی تصریح کرد: در گذشته تنها یک جاده وجود داشت که تمام مسائل حمل‌ونقل، مسافربری و عبور و مرور ماشین‌های کوچک و بزرگ از آن انجام می‌شد. این جاده به قدری خراب بود که روزانه دو یا سه ماشین در آن چپ می‌کرد؛ امیدواریم که با بازسازی و آسفالت این جاده، روند کار سرعت گرفته و نگرانی‌های تجار، سرمایه‌گذاران و به خصوص صادرکنندگان جمهوری اسلامی رفع شود.

سلیمان خیل با بیان اینکه زیرساخت‌های بازسازی نقطه صفر مرزی آماده شده است، عنوان کرد: حتی ریگ‌ریزی انجام شده و تا ده روز آینده آسفالت، باندکشی و جاده‌کشی نیز انجام می‌شود و مسافران، تجار و حتی ماشین‌های بزرگ رفت‌آمد خود را آغاز کنند.

وی در خصوص تعطیل شدن مرز در چند روز گذشته ابراز کرد: به دلیل اختلافی که بین دو مرزبان پیش آمده بود، مرز حدود یک ساعت تعطیل شد. بر طبق صورت‌جلسه وزارت خارجه، هر نوع اقدام در مرز باید با هماهنگی هر دو مرزبان انجام شود اما از طرف جمهوری اسلامی و بدون هماهنگی چند دستگاه کانکس در مرز قرار داده شده بود که خوشبختانه با پادرمیانی ما، مسئله حل و بعد از یک ساعت مرز مجددا باز شد.

گفتنی است اختلاف مرزی با کشور افغانستان موسوم به محدوده «مثلث اختلافی» که از سال ۱۳۴۱ خورشیدی در مرز دوغارون مورد اختلاف ۲ همسایه بود، ‌ اخیرا با توافق طرفین برطرف شده است.

مثلث اختلافی در این محدوده مرزی، یکی از مشکلات طرفین بود که بعضا موجب توقف و معطلی کامیونها در گذرگاه مرزی دوغارون می شد، ‌ و اکنون با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه‌های مربوطه در ایران و افغانستان رفع شده است  این مشکل باعث شده بود کامیون‌های ترانزیتی که کمتر از ۲ هفته از سایر کشورها به مرز دوغارون می رسیدند، گاهی تا یک ماه در این مرز برای عبور معطل می ماندند و این معطلی چندین علت داشت که یک دلیل آن همان مثلث اختلافی در این مرز بود و خوشبختانه محدوده مورد اختلاف یاد شده هم اکنون در حال ساماندهی و آسفالت شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید