دویچه وله بررسی کرد تاثیرات منفی تنش میان ایران و آمریکا بر اقتصاد افغانستان

دویچه وله نوشت: هرچند مقام‌های افغانستان تلاش می‌کنند این کشور از تاثیرات منفی تنش میان آمریکا و ایران در امان بماند، اما تاثیرات اقتصادی این تنش در افغانستان مشهود است. مردم نگران تشدید تنش و درگیری احتمالی میان ایران و آمریکا هستند. در ادامه این مطلب آمده است:
پس از اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در پیوند به حملات موشکی ایران به پایگاه‌‌های نیروهای آمریکایی در عراق، به نظر می‌رسد خطر وقوع درگیری میان واشنگتن و تهران کاهش یافته است، اما اصل تنش میان دو کشور پابرجاست. فعلا عراق تبدیل به میدان تنش میان ایران و آمریکا شده است، اما افغانستان نیز در وضعیت حساسی قرار دارد. از یک طرف 13 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان مستقرند و از جانب دیگر بیش از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. علاوه بر این، ایران یکی از شرکای مهم تجاری افغانستان است. هرچند از لحاظ سیاسی، سیاستمداران افغانستان همواره اطمینان داده‌اند که از خاک این کشور برای حمله علیه کشور دیگری استفاده نمی‌شود، اما تاثیرات اقتصادی تنش میان ایران و آمریکا در افغانستان به وضوح مشهود است.

کاهش مراودات اقتصادی دو کشور
مسئولان اتاق صنایع و معادن ولایت هرات در همسایگی ایران می‌گویند تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران، باعث شده تا میزان واردات اقلام تجاری از این کشور به ولایت هرات، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد که این خود، اثرات منفی بر چرخه سرمایه گذاری در این ولایت داشته است.
حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات در این باره گفت: افزایش تنش میان آمریکا و ایران باعث تاخیر انتقال محموله‌های تجاری از بندر چابهار نیز شده است.
او افزود: تحولات اخیر حدودا 50 درصد تاثیر منفی بر وضعیت سرمایه‌گذاری در هرات داشته است و این باعث شده تا روند تهیه مواد اولیه صنعتی در این شهر با چالش مواجه گردد. برآورد می‌شود که افغانستان 35 درصد مواد سوخت و ساختمانی را از ایران وارد می‌کند. پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، در انتقام به ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، دونالد ترامپ مجددا اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را شدت می‌بخشد. منابع آگاه در ولایت هرات می‌گویند در صورتی که فشارهای اقتصادی بر ایران باز هم تشدید یابد و یا درگیری احتمالی نظامی صورت بگیرد، تاثیر مستقیمی بر وضعیت افغانستان خواهد داشت.
رشد نگرانی‌های امنیتی
عبدالقادر کامل از تحلیلگران در ولایت هرات نیز گفته است: آمریکا در افغانستان چندین پایگاه نظامی دارد و این نگرانی نیز مطرح است که ایران بر علیه نیروهای آمریکایی اقدام نماید.
سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در ولایت هرات معتقد است: تشدید اختلافات و افزایش تحریم‌ها بر ایران، وضعیت اقتصادی مهاجرین افغان در ایران را بدتر کرده است.به دلیل پایین آمدن ارزش ریال ایران در برابر ارزهای خارجی و تضعیف اقتصاد ایران، صدها هزار تن از مهاجرین افغان یا به گونه اجباری و یا داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند که این خود، مهاجرین را با حالت بی‌سرانجامی مواجه ساخته است. اخراج یا بازگشت جمعیِ مهاجران افغان از ایران در شرایطی که افغانستان خودش دستخوش مشکلات امنیتی و اقتصادی است، می‌تواند بحران بشری را در این کشور تشدید کند؛ کشوری که به کمک‌های جامعه بین‌المللی وابسته است.
اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید تمامی تدابیر لازم را در نظر دارند. او افزود: اداره محلی برای جابجا کردن مهاجرین ردِ مرز شده در کمپ‌ها و حتی انتقال آنها به ولایت‌های اصلی‌شان آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید