درآمد از موسیقی ممنوع! موفقیت جوانان گروه موسیقی «سیاووش» در جشنواره ملی «نوای خرم»

سال قبل با وجود خبرهای تلخی که خاطر همه را آزرده کرد، اتفاق‌های خوبی هم افتاد. یکی از این اتفاق‌های خوب در همین استان خودمان موفقیت یک گروه جوان موسیقی به نام «سیاووش» بود که برای اولین بار در جشنواره ملی «همایون خرم» توانست مقام نخست را کسب کند و بعد از آن به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کند.
با محسن عاقل مدیر گروه موسیقی هنرستان هنرهای زیبای پسران مشهد، سرپرست ارکستر «ساز و راز» که راهنمای این گروه موسیقی بود، گفت‌وگویی داشتیم. او درباره این موفقیت چشم‌گیر گفت: خوشبختانه از دو سال قبل که دو هنرستان دخترانه و پسرانه موسیقی در مشهد داریم توانستیم استعدادهای زیادی در این رابطه پیدا کنیم. امروز هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران در مشهد با رویکرد علمی فعالیت می‌کند و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان هنر موسیقی همراه بوده است.
این فعال موسیقی درباره اقتصاد هنر موسیقی گفت: با توجه به شرایط موجود نمی‌توان به صنعت موسیقی به عنوان یک فعالیت اقتصادی و هنری پول‌ساز نگاه کرد که لازمه تامین پشتوانه مالی برای تولید آثار هنری است. البته از آموزش درآمد حاصل می‌شود ولی بخش مهمی از درآمد موسیقی از طریق کنسرت است که این اتفاق در شهر ما نمی‌افتد. وقتی ما حتی اجازه تبلیغات نداریم و بلیت فروشی اجراهای پژوهشی بسیار محدود است.
عاقل بیان کرد: تمام اجراهای صحنه‌ای هنری در زمینه موسیقی دو حالت دارد. یکی اینکه می‌شود داخل آموزشگاه اجرای آموزشی یا پایان دوره‌ی هنرجویی را داشته باشیم که نیازی به مجوز ندارد و زیر نظر مسئول آموزشگاه‌های موسیقی و با مسئولیت آموزشگاه است. برای این اجراها بلیت فروشی هم می‌توان داشت اما حق تبلیغات عام ندارند و فقط به خانواده هنرجویان محدود می‌شوند. ضمن اینکه همه آموزشگاه‌ها هم فضای مناسب برای اجرا ندارند که در این صورت اساسا باید یک مکان مناسب و مستقل برای آموزشگاه و البته زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر داشت که فقدان آن کاملا محسوس است. یک گزینه دیگر این است که از طریق انجمن موسیقی اقدام کنند. در حال حاضر فقط دو سالن مجاز برای اجرای این برنامه‌ها وجود دارد و این برای مخاطب مشتاق موسیقی بسیار اندک است و ضوابط تعیین شده اجازه اجرا خارج از این فضاها را نمی‌دهد. در این اجراها هم بلیت فروشی با عنوان دعوت‌نامه اتفاق می‌افتد و باید حتما با نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
این مدرس موسیقی با اشاره به شیوه‌نامه اجرایی برای کنسرت و موانع موجود بر سر راه آن تصریح کرد: همان طور که می‌دانیم امروز امکان برگزاری کنسرت در مشهد وجود ندارد و تنها تغییری که در سال‌های اخیر افتاده افزایش تعداد سالن‌ها برای اجراهای پژوهشی از یک سالن به دو سالن بوده است. در واقع با آغاز ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد همه جا را از ما گرفتند و تنها همان سالن هنرهای زیبای ادیب ماند. بعد از آن برای یک مدت انجمن موسیقی خراسان اصلا هیچ متولی‌ای نداشت.
او همچنین اشاره کرد: متأسفانه فرضی درست کرده‌اند که کار موسیقی نباید با برنامه‌ای برای درآمد باشد. من نمی‌فهمم که این چه معنایی دارد؟ ما هر کاری را که روی صحنه می‌بریم اعتبار کارمان هم هست و برای آن باید بسیار فکر و تمرین کنیم. پس این درآمدزایی چه مشکلی دارد وقتی برای آن زمان و انرژی و آگاهی و تخصص صرف شده؟
او در پایان با بیان اینکه رسالت خود را آموزش جوانان تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: رسالتم این شده که در آموزش زمان بگذارم و نسل جوان را هدایت کنم. این روزها همچنین درحال ضبط آلبومی به آهنگسازی خودم و با خوانندگی ابراهیم طهرانی‌پور هستیم که مراحل تدوین نهاییش را در استدیو آوای پردیس مشهد طی می‌کند که جا دارد از حمید شاهمیرزایی و حجت حسینی برای ضبط و ثبت این آلبوم تشکر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید