خَش برداشت

صورت کسی را تصور کنید که در چند سانتی‌متری بدنه یک ماشین به آن خیره مانده است. حتما شک می‌کنید نکند اتفاقی افتاده است که کسی کمرش را خم و چشم‌هایش را ریزکرده است تا چیزی را روی بدنه ماشین ببیند. نه، اشتباه نکردید. اتفاق بدی افتاده. رنگ ماشین خَش برداشته است. شاید این تصویر برای شما خنده‌دار باشد اما برای آن‌ها که سوار آنتیک‌های تاریخ اتومبیل می‌شوند این اتفاق سزاوار سرزنش است و اعصاب آدم را به‌هم می‌ریزد. برای آگاهی همه آن‌هایی که براق بودن خودرو و تمیز بودنش را اولویت قرار داده‌اند یک گفت‌وگو با یکی از کارشناسان این حوزه داشتیم.

احسان جهانگیری‌راد متولد سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ در مشهد است. او رئیس کمیته کارتینگ هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی و متخصص در خرید، بازسازی و نگهداری خودروهای کلاسیک است. می‌گوید اگر حتی یک خال بر روی بدنه ماشین بیفتد ترمیم و بازسازی‌اش بیش از خواب شب اولویت دارد و باید حتما در اولین فرصت و به بهترین شکل این مشکل رفع و رجوع شود. گفت‌وگوی ما، نکاتی به ظرافت دقت خود او دارد.

  • رنگ‌خودرو چقدر نیاز به مراقبت دارد؟

درارتباط با رنگ خودروهای آنتیک و کلاسیک اولین سئوال باید این باشد که اصلاً چه ‌رنگی؟!

استادی داشتیم که معتقد بود خودروهای اتاق بزرگ یا فول‌سایز بیشتر با رنگ‌های تیره و سنگین‌تر برازنده و شکیل خواهند بود و خودروهای متوسط و به ویژه کوچک، مناسب رنگ‌های روشن و شادتر است که به آن‌ها اسمارتیزی می‌گویند و این‌گونه بیشتر به چشم می‌آیند. به نظرم این حرف یک اصل است..

شاید برایتان عجیب باشد ولی رنگ بدنه خودرو به پوست انسان شبیه است! همانطور که پوستمان نیاز به مراقبت دارد رنگ بدنه خودروی کلاسیک هم باید در مقابل پرتوهای نور خورشید، گرد و غبار، آلودگی مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها و ضربات و جراحات محافظت شود.

  • چه کار کنیم تا مشکلی برای رنگ بدنه درست نشود؟

یکی از نکات پیش پا افتاده و اولیه که چه بسا خیلی از دوستان و کلاسیک سواران به آن اهمیت نمی‌دهند این است که تا حد امکان اجازه ندهیم خودرو در معرض آلودگی و گرد و خاک قرار بگیرد تا بعد مجبور به استفاده از شوینده‌ها و درگیر پاکسازی آن بشویم. البته خیلی‌ها از خودروهای خود روزانه استفاده می‌کنند و علاوه بر آن بسیاری از صاحبان خودروهای کلاسیک علاقه‌مند به حضور در کارناوال‌ها، تورینگ‌ها و یا کروز خیابانی و غیره هستند و در این شرایط آلودگی رنگ عملاً اجتناب‌ناپذیر است. اگر بخواهیم این بیماری را «درمان» کنیم رعایت چند نکته مهم است. از واژه درمان استفاده کردم چون بسیار موضوع مهمی است.

در وهله اول باید از تماس دستمال با سطح آلوده رنگ بدنه خودداری شود. اول به وسیله یک پمپ باد باید گرد و خاک و اجسام سخت و ریز از سطح بدنه زدوده شود. بعد انتخاب ماده شوینده است. استفاده از محلول‌هایی که برای شستشوی ظرف و لباس فرمولیزه شده‌اند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چون این‌ها دارای قدرت پاک‌کنندگی بالایی هستند و قاتل براقی و درخشندگی رنگ محسوب می‌شوند و به مرور زمان باعث مات شدن سطح بدنه خودرو خواهد شد. حتماً باید از شامپوهای مخصوص این کار استفاده کنیم. دستمالی که قرار است به محلول یا شامپو آغشته شود باید از جنس پنبه یا ترکیبات مخصوص باشد. برای خشک کردن سطح هم باید از تی‌های لاستیکی به جای دستمال استفاده کنیم چون حتی یک سنگریزه که احتمالاً با چشم دیده نمی‌شود می‌تواند روی سطح دستمال باشد و در هنگام نظافت، رنگ را آزرده کند وگاه خطی عمیق بر روی آن ایجاد کند.

  • به نظر شما این اندازه حساسیت توسط مالکان خودروهای کلاسیک و خاص رعایت می‌شود؟

شاید اگر از هر صد خودروی خاصی که در شهر می‌بینید آزمایش تشخیص کیفیت رنگ بگیریم، یک مورد بتواند آن استاندارد لازم و مد نظر را داشته باشد. شما می‌توانید در طلوع نور خورشید این خطوط و خراشیدگی‌های ریز را بدون هیچ لوازم خاصی با چشم غیرمسلح ببینید که نتیجه عدم رعایت همین مواردی است که گفتم.

  • اگر بنا به اقتضای زندگی آپارتمانی و محدودیت زمانی مجبور به استفاده از کارواش باشیم آیا نکته‌ای هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟

در کارواش‌ها به شدت مهم است که بدانید فشار آب نازل (لنس) چقدر است و آیا اپراتور اصول استفاده‌اش را آموزش دیده است یا نه؟ قبل از استفاده از فشار شدید آب در کارواش‌ها، باید سطح رنگ بدنه را از لحاظ ترکیدگی که عموما ناشی از زیرسازی بی‌کیفیت در بتونه است کنترل کنیم. اگر سطح رنگ دارای چنین مشکلاتی است به هیچ عنوان استفاده از کارواش توصیه نمی‌شود. چرا که آب با فشار زیادی که دارد حتی به کوچکترین منافذ راه پیدا کرده و قطعاً از همان نواحی یک پوسیدگی شروع می‌شود که شاید تا مدت‌ها متوجه آن نشوید و این اتفاق برای سطح رنگ و بدنه اتومبیل خطرناک است.

توصیه ما این است قبل از آن که به تمیز کردن و نظافت سطح رنگ خودرو اقدام بکنید، مواردی از قبیل ترک‌خوردگی‌ها و رنگ پریدگی‌ها را ترمیم و برطرف کنید.

مایلم به یک مورد دیگر از مراقبت‌ها اشاره کنم و آن هم اصول استفاده از کاور محافظ بدنه یا همان چادر است. مواردی پیش می‌آید که خودرو شما از روی اجبار قرار است ساعاتی را در کنار خیابان و زیر نور آفتاب یا بارش برف و باران قرار بگیرد و شما مایل به استفاده از چادر هستید در ابتدا باید چادری را انتخاب کنید که طرف داخل آن از الیاف مناسب ساخته شده و بیرون آن منعکس کننده نور باشد. کاور یا چادر اتومبیل ما دقیقاً مانند لباسی است که به تن می‌کنیم، بنابراین باید کاملاً باکیفیت و سایز خودرو باشد. هیچ وقت نمی‌توانیم از چادر سمند برای رنو استفاده کنیم.

ضمناً علاوه بر چادر باید از محافظ‌های مخصوص چادر نیز استفاده شود که عموماً یا پلاستیکی هستند یا پارچه‌ای. با استفاده از این محافظ دیگر نیاز نیست تا چادر اصلی را زود به زود بشوییم و متحمل هزینه شویم. چادرهای استاندارد بروشور استفاده دارند و استفاده از این دسته محصولات توصیه می‌شود. هر نوع چادری را انتخاب می‌کنید باز هم استفاده از آن مهمتر است. پهن کردن و جمع کردن چادر مهم ترین بخش آن است. اصول و آداب خود را دارد. در این مورد با اهتمام و حساسیت رفتار کنید و اجازه ندهید در هنگام استفاده، چادر روی سطح بدنه خودرو کشیده شود و فقط به صورت کادویی از جلو و عقب و طرفین پهن و به همین ترتیب هم جمع شود.

  • به نظر شما با همه این سختی‌ها برای نگهداری، آیا خودروهای کلاسیک برای رفت و آمد و مسافرت‌های بین شهری قابل استفاده هستند؟

ببینید بعضی از افراد علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک، توانایی خرید و جایگزین کردن خودروی دوم برای رفت و آمد و مسافرت‌های بین شهری را دارند اما بسیاری از صاحبان این خودروها از همان ماشین آنتیک و خاص، استفاده روزمره می‌کنند. توصیه من به این دسته از عزیزان برای مراقبت از رنگ‌ خودروشان این است که حتماً قبل از رفتن به سفرهای برون شهری و در بعضی فصول حتی برای استفاده‌های درون شهری یا حضور در همایش‌ها، حتماً اخبار هواشناسی را دنبال کنند.

در همین مسیرهای جنوب خراسان گاهی توفان‌های شدید پدید می‌آید که اگر همان ذرات و ریزه سنگ‌ها با سرعت و شدت به بدنه و سطح رنگ خودرو برخورد کنند، تمام مراقبت‌های چندین ساله شما نقش بر آب می‌شود.

وای از آن روزی که شما در سفر گرفتار تگرگ بشوید! آن روز دیگر لحظه نابودی اتومبیل شماست. اصلاً سخت نیست که شما با یک جستجوی ساده در اخبار هواشناسی سعی در جلوگیری از این پیشامد کنید. شاید اطرافیان بگویند فلانی تا پیش‌بینی هواشناسی را نداند از خودروی خود استفاده نمی‌کند! چه اشکالی دارد؟

بازسازی، ترمیم و تعمیر رنگ خودرویی که گرفتار تگرگ شده و سطح بدنه‌اش مثل شانه تخم‌مرغ شده است توسط هیچ استادکاری قابل انجام نیست مگر با تعویض آن بخش‌ها و تعیین کد رنگ و بعضاً واردات لوازم آن و خلاصه هزینه‌های گزافی که به شما تحمیل می‌شوند. گاهی در این موارد باید با اتومبیلتان خداحافظی کنید!

  • حرف آخر؟

از شما سپاسگزارم. حرف آخرم این است که کار را اصولی انجام بدهید تا زمان هدر نشود. مراقب عشقتان باشید؛ خودروهای کلاسیک تاریخ دارند و ارزشمند هستند. قدر آن‌ها را بدانید و از اصول نگهداری رنگ بدنه غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *