به بهانه فرارسیدن روز کارآفرینی؛ رسانه‌ها و مدیران مانع‌زا و نقشی که در نابودی کسب‌وکار دارند

محمدحسین روشنک
رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی
۴اردیبهشت١۴٠٠

باسمه تعالی

سوم اردیبهشت روز کارآفرینی مبارک باد
مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان فرمودند:
کارآفرینی نوعی عبادت و ارزش آفرینی است.

?واقعا چند درصد از نگاه مقام معظم رهبری در خصوص کارآفرینان نزد مسئولین و مدیران در رده‌های مختلف از بالا تا پایین، آنان که ظاهرا مدافع قشر کم‌درآمد بوده و خود را (کل عدالت‌) معرفی می‌کنند و رسانه‌ها (به‌خصوص رسانه ملی) جاری است؟

?اگرچه شاهد اقدامات صحیح و لازم از سوی دستگاه‌های نظارتی در تعقیب و مچ‌گیری مسئولین و مدیرانی که ممکن است به اشتباه و یا در تبانی، اقدامی بیش از اجرای قانون در فضای کسب‌وکار داشته‌اند بوده‌ایم که جای تقدیر دارد؛ اما آیا تا حالا شاهد اقدامی برای تعقیب و مچ‌گیری از مسئولین و مدیرانی که برخلاف قانون و توصیه‌های مقام معظم رهبری به کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سازندگان ظلم کرده و حقوق شرعی آن‌ها را در قراردادها و پیمان‌ها و… رعایت نکرده‌اند، بوده‌ایم؟

?آیا شاهد نیستیم که رسانه‌هایی که بعضا تحت نفوذ گروه‌های به اصطلاح حامی کم‌درآمدها که ظاهرا مخالف اقتصاد آزاد و بخش خصوصی در حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و به‌طور کلی دارابودن افراد در جامعه هستند، اگر مسئول و مدیری در اجرای مثلا «قانون خصوصی‌سازی» به قانون عمل کرده، لیکن سرمایه‌گذار توانمند بوده لذا توانسته ضمن اینکه بنگاه را از رکود خارج و به فعالیت بازگرداند و منفعتی نیز برای خود ایجاد کند، چگونه با تحریک کارگران و در بوق و کرنا کردن اینکه حق عمومی پایمال شده؛ مسئولین خصوصی سازی و بنگاه‌دار را می‌ترسانند تا خصوصی‌سازی کلا متوقف شود.

?آیا این گروه‌ها و رسانه‌ها تا حالا به ظلم‌هایی که در مسیر اجرای قانون اصل۴۴ توسط مدیرانی که از ترس بوق و کرناها، حاضر نشده و نمی‌شوند قانون را اجرا کنند، امری که باعث گردیده بیش از ۹۵ درصد اهداف قانون اصل۴۴ بلاتکلیف بماند و بنگاه‌های دولتی و خصولتی(نیمه خصوصی) بزرگ که هر سال بیش از سال قبل زیان به کشور و جامعه تحمیل می‌کنند، همچنان به‌عنوان حیاط خلوط در اختیار حامیان این‌گونه سازمان‌ها گروه‌ها و رسانه‌ها باقی باشد، ورود کرده‌اند؟

?مگر نه اینکه بیش از ده سال است امام جامعه موضوع فعال شدن اقتصاد کشور، به‌ویژه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در نام‌گذاری سال‌ها هدف قرار داده‌اند؟

?آیا سازمان‌های نظارتی و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی حاضر هستند گزارشی از اقدامات واقعی (نه شعاری) خود برای تحقق اهداف نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری ارائه نمایند؟

?آیا سازمان‌های نظارتی و گروه‌های سیاسی و بعضی رسانه‌های همسو که ظاهرا خود را طرفدار افراد کم‌درآمد جامعه معرفی و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را ضد افراد کم‌درآمد می‌دانند، حاضر هستند گزارشی از اقدامات عملی خود در جهت اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار کشور ارائه کنند که در همین استان خودمان اگر اجرا می‌شد، اشتغال بسیار ایجاد و کم‌درآمد‌ها به درآمد بیشتری می‌رسیدند؟

?آیا اینان می‌دانند با وجود سال‌ها حمایت رهبری از بهبود فضای کسب و کار کشور، متاسفانه چون فضای عمومی گروه‌های سیاسی و رسانه‌ها در عمل مخالف حمایت از کارآفرینی و سرمایه گذاری بوده، یک معاون وزیر و یک شهردار به‌خود اجازه داده‌اند با دو جلسه خودمانی تمام قول‌ها و تعهدات داده شده به سرمایه گذاران و کارآفرینان که بر اساس قانون بوده را باطل و به سطل آشغال روانه کنند؛ لذا از ده سال گذشته تا کنون فقط ۳درصد قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اجرا شده است؟ واقعا این گروه‌ها و رسانه‌ها نمی‌دانند بخش زیادی از کم درآمدی و فقر جامعه معلول عدم اجرای همین دو قانون اصل۴۴ و فضای مناسب کسب‌و‌کار است؟

?آیا مخالفین می‌دانند مخالفت آن‌ها نسبت به سرمایه‌دارانی که سرمایه خود را در امر فعال شدن اقتصاد و اشتغال کشور و استان به‌کار گرفته‌اند، باعث فرار آن‌ها از استان و کشور شده و می‌شود، لذا زیان بزرگی به اقتصاد استان و کشور و کم‌درآمدهای جامعه وارد می‌کند؟
باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در مطالعه جامعی مشخص کنند که مخالفت‌ با سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ریشه در چه تفکری دارد؟ آیا واقعا نوعی حسادت نیست؟

?قلم در پایان می‌خواهد به مناسبت نام‌گذاری سال، یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها مانع‌زدایی‌ها» و همچنین سوم اردیبهشت «روز کارآفرینی»، سوالاتی را در مورد ظلم‌هایی که در همین مشهد خودمان از جمله صنایع محور غرب و اطراف حرم مطهر، توسط شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با بدعهدی و بی‌قانونی و یا به‌بهانه قانون، بیش از بیست سال است به کارآفرینان، سرمایه گذاران و بنگاه‌داران تحمیل گردیده است مطرح کند.
شاید در سال مانع‌زدایی و به‌عنوان هدیه روز کارآفرینی، شاهد همتی در رفع این ظلم‌های آشکار از سوی مسئولین استان به‌ویژه استاندار محترم که اطلاع از موضوعات دارند و در جلسات، از جمله شورای گفتگو مطرح گردیده و همچنین از سوی نهادهای نظارتی و دادگستری باشیم.

✴️ مثلا آیا شهرداری که با بی‌برنامگی اجازه داده شهر به‌سمت فعالیت کارخانجات در محور غرب مشهد مقدس حرکت کند، حق دارد که مانع توسعه بنگاه‌های تولیدی و کارآفرینی در این منطقه شده و بخواهد از این مسیر برای خود کسب درآمد بیشتر به‌منظور ریخت و پاش‌ها داشته باشد؟

✴️چرا وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد با وجود ۲۴ سال بدعهدی و بی‌تعهدی در قراردادهای رسمی و قانونی خود با کارآفرینان و سرمایه گذاران پیرامون حرم مطهر رضوی (منطقه ثامن) با مداخله غیرشرعی و غیرقانونی و امضای صورت‌جلسات و مصوبات ضد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی که قبل از جلسات رسمی در جلسات محرمانه کسب شده بوده، در فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی استان مانع بیشتر ایجاد کنند؟

✴️آیا معاونین وزرای دولت آقای روحانی، به‌ویژه معاونت شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی و شهردار مشهدمقدس که مدعی میانه‌روی و اصلاح‌طلبی بوده و هستند، حق شرعی و قانونی و اخلاقی داشته‌اند تا در هماهنگی با یکدیگر و زیر چتر جوسازی‌های سنگین فضای مجازی و رسانه‌های رسمی و جناح‌های سیاسی به‌ویژه مخالف دولت و با حمایت بعضی سازمان‌ها، جلساتی که هیچ یک از کارآفرینان و سرمایه گذاران در آن حضور نداشته و هیچ مشورتی با آن‌ها نشده برگزار کنند و در مورد نادیده‌گرفتن حقوق سرمایه گذاران تصمیم‌گیری و صورت‌جلسه و مصوبه‌هایی که مخالف نظر مقام معظم رهبری در خصوص مانع‌زدایی است، امضا کنند، و مانعی بیش از پیش برای فضای کسب‌وکار و اجرای تعهدات خود ایجاد کرده و پاسخگوی سرمایه گذاران و کارآفرینان نیز نباشند؟؟

✴️مگر نه اینکه در پیرامون حرم مطهر رضوی برمبنای تراز صفر لعنتی که توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد طراحی و اجرا شده، هرچه در زیر ساخت‌ها و خیابان‌های منطقه ثامن هزینه گردید از کارآفرینان دریافت؛ لذا متعلق به سرمایه گذاران منطقه بوده است؟ حال با وجود مخالفت شورای یک معاون وزیر و شهردار مشهد، با چه اجازه‌ شرعی و اخلاقی به‌خود اجازه برگزاری جلسه محرمانه‌ای برای پیگیری تصویب قانون جدیدی بدهد، که بر خلاف قانون قبلی که حق گرفتن پول برای تحقق تراز صفر از سرمایه گذاران را داده است و اکنون پول‌هایی بر آن اساس گرفته شده است را باطل کنند؟

✴️چرا بر خلاف نظر مقام معظم رهبری که کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را عبادت برای کشور لازم می‌دانند، بعضی‌ها چون آن معاون وزیر (همان معاون وزیری که با آقای شهردار به توافق رسیدند) در جلسه‌ای که همین آقای شهردار حضور داشت ، کارآفرینان، بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران را وهابی‌، سلفی‌، زالوصفت معرفی؛ لذا حضور زالوها در جلسات و مشورت با آن‌ها را زشت و تلاش برای نابودی آنها را مفید می‌دانند؟

✴️آیا سازمان‌های نظارتی وظیفه ندارند از وزارت راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب شورا، این موارد را پیگیری و سوال کنند که چرا کارآفرینان و سازندگان را زالوصفت ، وهابی و سلفی می‌دانند، و چرا تعهدات و قراردادهای خود نسبت به آن‌ها که مورد حمایت نظام و مقام معظم رهبری هستند را اجرا نمی‌کنند؟

✴️آیا سازمان‌های نظارتی واقعا وظیفه ندارند به این مداخلات، بدعهدی‌ها و قانون‌گریزی‌ها و توهین به کارآفرینان در جلسات رسمی معاونین وزرای دولت آقای روحانی که خسارت‌های سنگین به فضای کسب‌وکار وارد کرده و می‌کند رسیدگی و مانع‌زدایی کنند؟

✴️آیا از نظر سازمان‌های مسئول، رسیدگی به این‌گونه ظلم‌ها و بدعهدی‌ها در حق کارآفرینان، بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران وظیفه آنها نیست؟ و آنها فقط وظیفه دارند اگر در جایی یک مدیری اتفاقی و بخاطر مانع‌زدایی، قدمی کوچک که کمترین بوی تخلف در آن وجود داشته باشد بردارد، مچ‌گیری کرده تا مدیران از ترس برخوردها از انجام وظیفه خودداری و فضای نابودکننده کسب‌وکار در کشور ایجاد شود؟

دیدگاهتان را بنویسید