برای ایران و امریکا زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده؛ جنگ یا صلح؟

امروز دیپلماسی و صلح کماکان تنها فرصت‌های باقی‌مانده اما بسیار لرزان و بر روی رشته‌ای نازک آویزان مانده‌اند. اگر امریکا واقعا قصد دستیابی به صلح با ایران را دارد باید هر چه سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد این نقطه آغاز است.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز  روزنامه امریکایی “واشنگتن پست” در یادداشتی درباره لزوم بهبود روابط ایران و امریکا و حصول توافق هسته‌ای میان دو کشور می نویسد: “برجام بی‌عیب و نقص نبود. این توافق به گونه‌ای طراحی نشده بود که به تمام نقاط مورد اختلاف میان امریکا و ایران بپردازد. با این وجود، همزمان خطر وقوع یک جنگ دیگر در خاورمیانه را کاهش داده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ واشنگتن پست افزوده است: از همه مهمتر آنکه طبق نظر ناظران سازمان ملل متحد، ایران به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای پایبند مانده بود. با این وجود، ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین امریکا، آن کشور را از توافق هسته‌ای خارج ساخت و از آن زمان به بعد تنش میان امریکا و ایران به شکل خطرناکی افزایش یافت.

در اوایل سال 2020 میلادی امریکا ژنرال سلیمانی را ترور کرد؛ اقدامی که مغایر با قوانین بین المللی تلقی شد و منجر به بالا گرفتن دامنه خطر قرار گرفتن دو کشور در آستانه جنگ شد.

امروز دیپلماسی و صلح کماکان تنها فرصت‌های باقی‌مانده اما بسیار لرزان و بر روی رشته‌ای نازک آویزان مانده‌اند. اگر امریکا واقعا قصد دستیابی به صلح با ایران را دارد باید هر چه سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد این نقطه آغاز است.  در این میان اما کنگره نباید موانع تازه‌ای ایجاد کند.

واشنگتن پست نوشته است: تا زمانی که توافقی وجود نداشته باشد ما در مسیر جنگ و رویارویی با ایران باقی خواهیم ماند. مقام‌های مذاکره‌کننده در وین هشدار داده‌اند که گفتگوها نمی‌توانند به طور نامحدود ادامه یابند. شرایط شکننده این گفتگوها با فشار نمایندگان کنگره -در این‌باره که بایدن باید به توافقی با ایران دست یابد که موضوعات غیر هسته‌ای چون حقوق بشر و حمایت آن کشور از بازیگران منطقه‌ای را نیز شامل شود- پیچیده‌تر و بغرنج‌تر شده است.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: می‌توان به این مسائل نیز پرداخت اما برجام باید نقطه آغاز باشد نقطه ورود به دیپلماسی با ایران. نمی توان به راحتی کتاب را در صفحه اول آن و خوانده نشده بست. جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران ناامن‌تر خواهد بود. ایران فعالیت هسته‌ای اش را افزایش داد و کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ پیامدهای وحشتناکی برای ایران به همراه داشته است: اعمال تحریم‌های گسترده از سوی امریکا و ایجاد بحران برای اقتصاد ایران و تضعیف توانایی ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا. بازگشت سریع به توافق هسته‌ای با ایران بهترین و تنها گزینه امریکا برای ایران است چرا که کارزار فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است. باید از بایدن بخواهیم تا دیپلماسی و نه لفاظی‌های سخت‌گیرانه و فشار حداکثری را در اولویت خود قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید